kinesiska muren

Om-läsningar: kinesiska tanketraditioner och filosofi

KI2104
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Dag
Studieort
Göteborg
Undervisningsspråk
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-23452
Tillfället är inställt

Om utbildningen

Kursen utgår från den polemik och polarisering mellan taoism och konfucianism som framträder på 400-talet f. Kr. och som i olika varianter återkommer hos alla framträdande kinesiska tänkare fram till vår tideräknings början. Kursen är starkt textcentrerad, och kretsar kring närläsningar av ett urval ur den omfattande kinesiska textkorpusen från 1200-talet f. Kr. och framåt. Det kinesiska skriftspråkets uppbyggnad diskuteras. Kursen lägger även stor vikt vid frågan om, och i så fall hur, ett utomeuropeiskt tankesystem såsom det kinesiska kan representeras i en västerländsk filosofisk diskurs, och huruvida kinesiska begrepp såsom li och shi på ett adekvat sätt kan översättas som ”ritualism” och ”poesi”.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Kandidatexamen eller motsvarande. Från H22 gäller: För tillträde till kursen krävs kandidatexamen eller motsvarande och språkkunskaper motsvarande  engelska 6

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.

Efter studierna

Vad händer sedan – plugga vidare, ta ut examen, söka jobb? Hur planerar du dina studier för att få drömjobbet. Det finns många frågor, och en del svar hittar du här: https://www.gu.se/studera/efter-studierna

Så är det att plugga

Lokaler