Objektorienterad programmering och design
Om utbildningen
Kursen presenterar det objektorienterade programmeringsparadigmet och lägger stor vikt vid programkonstruktion och design.
Begreppsapparat och teknik utökas och fördjupas: metoder, objekt, abstrakta- och anonyma klasser, initiering, polymorfism, överlagring och överskuggning, implementations- och gränssnittsarv, användning generiska typer, konstruktion av enkla generiska klasser, felhantering, immutabilitet och defensive copying, enkel användning av anonyma funktioner (lambda-yttryck), användargränssnitt, testning, m.m.
Hantering av tillstånd, modifierbarhet, beroenden, modulära program, programmeringstekniker, designprinciper, designmönster och MVC-modellen. För att beskriva designen används elementära delar av the Unified Modelling Language (UML).
Behörigheter och urval
Behörighet
- Godkänd kurs Imperativ programmering med grundläggande objektorientering, 7,5 hp.
- Därutöver krävs ytterligare 7,5 hp i programmering, t.ex. Introduktion till funktionell programmering.
Urval
Högskolepoäng, max 165 hp