Kost, hälsa och idrott

GU-19104
Ansökan stängd

Kort om kursen

Vad ska man äta för att må bra och prestera? Det här är kursen för dig som är intresserad av kostens betydelse för hälsa och idrott. Kom och lär dig om nuvarande rekommendationer kring kost- och näringsintag. Du får också testa kostundersökning och näringsberäkning.

Om utbildningen

Kursen ger en dig en grundläggande översikt om betydelsen av mat och näring för hälsa och idrottsprestation.

Intag och behov av mat, dryck och näringsämnen är i fokus. Det innebär bland annat förståelse för vad kost- och näringsrekommendationer är och hur de kan användas för att värdera kost. Kursen handlar både om hälsoaspekter och nutritionens roll vid träning, tävling och återhämtning. Exempelvis problematiseras energibalans, kosttillskott och måltidsordning.

Du får möjlighet att:

• Reflektera över olika perspektiv som behöver vägas in för att nå hållbara kostvanor.
  • Uppskatta intag och göra näringsberäkningar.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Urval

Betyg (34 %), högskoleprov (33 %) och högskolepoäng, max 165 hp (33 %)

Så är det att plugga

Undervisningen

• föreläsningar
  • litteraturstudier
  • workshop
  • seminarier

Lokaler

Pedagogen ligger mitt i centrala Göteborg, nära till allt. Undervisning och forskning sker till stor del i tre byggnader: A-huset på Västra Hamngatan 25, B-huset på Läroverksgatan 15 och C-huset på Läroverksgatan 5.
I A-huset hittar du Servicecenter, universitetsbibliotek, studentkårens kansli, studievägledning för lärarutbildning, International Student Office Pedagogen samt ett café. Även i B-huset finns ett café, men också ett väl tilltaget studentkök med mikrovågsugnar och kylskåp. I alla husen finns gott om platser för studenter för arbete enskilt eller i grupp.

Idrottshögskolan, som är en del av Utbildningsvetenskapliga fakulteten har sina lokaler på Skånegatan 14 B, endast några minuters gångväg från både Heden och Korsvägen, centrala knutpunkter.