Ebba Broder läser Samhällsvetenskapligt miljövetarprogram

Ebba Broder läser termin fyra på Handelshögskolans Samhällsvetenskapliga Miljövetarprogram. På gymnasiet läste hon naturvetenskapligt program på Katedralskolan i Växjö.

Hur skiljer sig universitetsstudier från gymnasiet?
- Den största skillnaden för mig är att istället för att läsa flera olika ämnen läser man en kurs i taget. Vilket gör det lättare enligt mig att lära sig och se en rödtråd genom utbildningen.

Ebba Broder student SMIL
Foto: Sophie Gräsberg

Hur gick du tillväga när du skulle välja skola och program?
- För mig är det viktigt att plugga något som intresserar mig både i och utanför skolan. Därför var miljön ett självklart val för mig, då jag varit intresserad för miljön så länge jag kan minnas. Ville ha en linje där fick en naturvetenskaplig bakgrund men jag även hade kunskapen så jag kunde påverka företagen direkt. Sökte därför på’ ’miljö’’ på antagning.se och då kom Samhällsvetenskapligt miljövetarprogram upp bland mina träffar. Började läsa på om programmet och blev såld direkt!

Hur blev du intresserad av miljö?
- Jag minns inte när intresset för miljön började, har alltid funnits i min vardag så länge jag kan minnas. Men med den rådande situationen med klimatförändringarna har intresset ökat genom åren.

Vad är det bästa med att vara student i Göteborg?
- För mig är det bästa med att vara student i Göteborg är att man kan kombinera storstadsliv med studentliv. Det finns alltid något att göra här! Man kan välja att engagera 100% i olika föreningar, kårföretag m.m eller kan bara välja att fokusera på att plugga och njuta av staden.

Hur ser en vanlig dag ut?
- Min dag ser väldigt olika ut beroende på hur min kurs ser ut. Men i vanliga fall brukar mina föreläsningar börja klockan 10 och slutar vid 12, efter det brukar vi äta våra matlådor i vår matsal/restaurang Handelsrätten. Därefter vi brukar sitt kvar på skolan och plugga i ekonomiska biblioteket. Sen är det fritt fram och göra vad man vill. Träna, fika eller kanske går till Handelspuben!

Hur skulle du beskriva Handelshögskolans arbete med hållbarhet?
- Eftersom att jag pluggar ett program som inriktar sig på hållbarhet, så är hållbarhets tänk en del av min vardag. Utöver på skolan finns det alltid möjlighet till vegetarisk kost på vår cafeteria och under min nollning serverades det enbart vegetarisk mat i tre veckor!

Varför skulle du rekommendera Handelshögskolan?
- Vill du ha en skola med goda kontakter med företag och arbetslivet. Ett aktivt studentliv och en engagerad kår så Handelsskolan nåt för dig! Varje lärare är expert inom sitt område vilket gör föreläsningarna intressanta och man får ett djup inom ämnet.

Har du tips till de som ska söka in på universitetet snart?
- Tänk först ut vad DU är intresserad av, efter det välj de kurser eller program som innehåller detta. För enligt mig är det viktigt att viljan finns till att plugga, så man inte börjar plugga för pluggandes skull! Om du har funderingar, hör av dig till skolan! Kontakta både studievägledare och studenter få att få en insikt om programmet, skolan och studentlivet.