Forskaren Ruth Tatlow ansluter sig till Högskolan för scen och musik

Ruth Tatlow, en framstående forskare inom tidig musik och kompositionstekniker, blir affilierad forskare vid Högskolan för scen och musik. Hennes banbrytande arbete har kastat nytt ljus över de kreativa processer och övertygelser som påverkade tonsättare och poeter under 1700-talet.

– Vi är glada att officiellt välkomna Dr. Tatlow som gästforskare till Högskolan för scen och musik. Som en ledande Bach-forskare, diskussionspartner, mentor och forskningskollega har hon redan bidragit till många konferenser och forskningsprojekt vid Högskolan för scen och musik, och hennes affiliering kommer att möjliggöra för detta fruktbara samarbete att fördjupas och växa, säger universitetslektor Joel Speerstra.

Idéer som rådde under Johann Sebastian Bachs tid och påverkade hans kompositioner har varit tyngdpunkten i Ruth Tatlows akademiska karriär. Hennes forskning initierades med att undersöka frågan om Bach och hans samtida kände till och använde talbaserade alfabet. Resultaten publicerades i hennes första monografi Bach and the Riddle of the Number Alphabet (Cambridge University Press, 1991). Upptäckten att sådana system var vanliga bland poeter under Bachs tid gjorde det nödvändigt att söka vidare efter specifika talsystem som kunde ha använts i musikaliska partitur. För att testa om de kunde användas utvecklade Ruth en strikt historiskt baserad metod, som ledde till formuleringen av teorin om proportionell parallellism (2007). En fullständig förklaring av teorins principer, med praktiska illustrationer, publicerades åtta år senare i den prisbelönta monografin Bach's Numbers (Cambridge University Press, 2015).

En biprodukt av denna forskning är beviset på att tron på det flera tusen år gamla system av universell harmoni fortfarande var aktiv i det lutherska Tyskland under 1700-talet och början av 1800-talet. Ytterligare en spin-off är en ny tolkning av tidigt moderna teorier om hur proportioner i musik skapar en känslomässig respons, vilket är fokus för hennes senaste forskningsprojekt.

– Min nytolkning av källor från 1570–1830 visar att lyssnaren som har upplevt verket och dess klingande proportioner anses ha fått en stark känslomässig upplevelse. Hypotesen kommer naturligtvis att testas biologiskt och neurologiskt. Det är spännande att frågor om proportionernas betydelse kan ha lett till en princip som också skulle kunna bli användbar som terapi, säger Ruth Tatlow.

Ruth Tatlow välkomnas varmt till Högskolan för scen och musik. Vi ser fram emot hur hennes forskning kommer att fortsätta bana väg för nya insikter om musikens mysterier från Bachs tid.

För mer information om Ruth och hennes forskning besök hennes profilsida.

G. A. Hildebrandt, Neu Eröffneter anmüthiger Bilder Schatz (Maynz, 1674), p. 96. Herzog August Bibliothek Wolffenbüttel: Xb 5991 http://diglib.hab.de/drucke/xb-5991/start.htm CC BY-SA

Bildtext:

Ledtrådar till Bachs musikförståelse i en latinsk inskription - hemligheten bakom musikaliska proportioner. Översatt till svenska lyder det latinska mottot: "Ett räknebart tal ger upphov till otaliga tal, precis som en sång frambringar variationer på förunderliga sätt eller i förunderliga former."