Yannick Tregaro inspirerade riksidrottsstudenter

För att välkomna årets nya studenter vid Riksidrottsuniversitetet (RIU) anordnades den 26/9 2018 en kickoff för RIU-studenterna från Göteborgs universitet och Chalmers. Friidrottstränaren Yannick Tregaro var inbjuden talare.

Yannick Tregaro berättade om sin karriär som tränare, sin coachingfilosofi och hur man tränar idrottare för att nå sin fulla potential.

Studenterna fick en presentation av Riksidrottsuniversitetet och en förhandsvisning av RIU-filmen. Ola Jodal och Mattias Rahm, båda från Västra Götalands Idrottsförbund (VGI), berättade om idrottsmiljön och de möjligheter till stöd som RIU-studenter erbjuds. Det handlar bland annat om testning, förebyggande av skador, idrottsmedicinskt stöd, träningsmöjligheter samt idrottspsykologiskt stöd.

Johan Bankel från Chalmers och Thomas Jonsson från Göteborgs universitet berättade om studieanpassning som möjliggör en dubbel karriär som student och elitidrottare. Dagen avslutades med ett trevligt mingel.

Göteborgs universitet och Chalmers har cirka 150 RIU-studenter. Det innebär att Göteborg läsåret 2017/18 placerar sig nummer 1 i Sverige vad gäller antalet studenter i RIU (mer än 50% av alla RIU-studenter som studerade vid Riksidrottsuniversitet i Sverige var i Göteborg).

Läs mer om RIU: Riksidrottsuniversitetet Göteborg