Länkstig

Unik metodbok i ny upplaga

En fjärde, kraftigt reviderad, upplaga av den populära metodboken "Metoder i medie- och kommunikationsvetenskap" har publicerats, redaktörer för boken är JMG-professorerna Mats Ekström och Bengt Johansson.

Den nya upplagan innehåller ett nytt kapitel och övriga kapitel har reviderats med hänsyn till aktuell utveckling av teknologi, forskning och metoder.

Bokens omslag

En unik bok som står sig efter 25 år

År 2000 gavs den första upplagan ut med syfte att fungera som en grund och verktygslåda för forskning inom medie- och kommunikationsvetenskap (MKV). Tre revideringar och tjugofem år senare är det fortfarande den enda metodboken som är specifikt anpassad för MKV. 

– Det är viktigt, både för lärare och studenter, att det finns en sammanhållen bok istället för att behöva använda olika kompendier och annat. Nu används den på de allra flesta institutioner som har medie- och kommunikationsvetenskap i landet, säger Mats Ekström

Anpassad för studenter, användbar för alla

Boken är anpassad för att kunna användas av studenter på grundnivå, dock innehåller varje kapitel även tips på vidare läsning för den som vill fördjupa sig i en specifik metod. Den är inte heller bara en vägledning till användning av olika metoder, utan ger också förutsättningar för läsaren att kunna tolka och bedöma kvaliteten på studier som använder respektive metod. 

Nytt kapitel, skrivet av JMG-forskare

Det nya kapitlet i boken behandlar automatiserade innehållsanalyser och är skrivet av JMG-kollegan Mathilda Åkerlund. Dessa metoder har utvecklats som ett sätt att studera nya fenomen, som exempelvis hur desinformation sprids på sociala medier. Men de ersätter och effektiviserar också andra kvantitativa metoder som funnits tidigare. 

– Den här typen av metodutveckling är enormt snabb, det har blivit som en boom inom medie- och kommunikationsvetenskapliga studier när det gäller just den här typen av metoder. Väldigt många använder olika typer av automatiserade analyser, inte minst i sociala medier. De möjliggör kombinationen av storskaliga kvantitativa analyser och fördjupade kvalitativa analyser utav ett mindre urval, förklarar Mats Ekström.

Tiden som gått sedan den förra upplagan är kortare den här gången än vid tidigare revideringar. Det beror på just den kraftig metodutvecklingen som skett i takt med att medieutvecklingen går fortare.

Stolthet på JMG

Marie Grusell, prefekt på Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, utrycker sin glädje:

– Jag är alltid glad och stolt när JMG producerar betydelsefulla saker. Det är väldigt roligt att en populär metodbok har sin hemvist på JMG, samtidigt som den samlar författare från flera olika universitet.

Utöver de JMG-anknutna författarna, bland annat Orla Vigsø, Amanda Ramsälv och det nya tillskottet Mathilda Åkerlund, bidrar forskare från flera andra lärosäten. Bland de medverkande finns representanter från bland annat Örebro universitet, Södertörns högskola och Oslo Metropolitan University.

Hitta boken

Boken ges ut av Studentlitteratur, hitta boken här.