Undervattensroboten Semla på forskningsresa i Antarktis

Göteborgs universitets undervattensrobot Semla sjösattes i Drake Passage förra veckan. Trots starka strömmar i Södra Ishavet fick forskarna den under kontroll och Semla är nu på väg mot området hon ska undersöka.

Semla deltar i forskningsprojektet ORCHESTRA i Drake Passage i Antarktis. Från Göteborgs universitet deltar forskare från institutionen för marina vetenskaper, Louise Biddle och Sebastian Swaart. Forskaren Louise Biddle med undervattensroboten Semla.

Om allt går som tänkt, kommer Semla att vara ute i det kalla vattnet i tre månader fram till att forskarna plockar upp henne i februari 2018. Då har hon samlat fysiska och biogeokemiska data mellan havsytan och 1000 meters djup. Semla har satts ner tillsammans med andra ”havsglidare” från Storbritannien. Karta över forskningsområdet belägen på havsytan temperatur och höjd.

Följ Semla på Twitter

Det går att följa Semlas framsteg på hennes nya twitter-konto:

Bifogade bilderBild på vissa inledande vetenskapliga data som visar profilerna.

- foto av Louise Biddle med Semla före nedsättningen på Antarktis
- karta över området belägen på havsytan temperatur och höjd
- vissa inledande vetenskapliga data som visar profilerna (zoom på övre 200m) som undervattensroboten har gjort.