Prisat lärarlag inspirerar framtidens lärare
Anna Maria Hipkiss och hennes lärarlag har tilldelats Utbildningsvetenskapliga fakultetens pedagogiska pris 2024 för sitt engagerade arbete i kursen Att bli lärare. Med inspirerande föreläsningar, varierade undervisningsformer och en tydlig förankring i skolans verklighet lägger kursen grunden för studenternas vidare studier – och för deras framtida yrkesliv.
Fakta: Pedagogiska priset
Pedagogiska priset delas årligen ut av Utbildningsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet. Priset syftar till att uppmärksamma och belöna insatser som främjar studenters lärande och bidrar till hög kvalitet i utbildningen.
Priset kan tilldelas enskilda lärare, lärarlag eller andra medarbetare som undervisar inom fakultetens utbildningar. Bedömningen baseras bland annat på studenternas lärande, pedagogisk utveckling och ett reflekterat förhållningssätt till undervisning.
Förslag till pristagare lämnas av studenter och kollegor, och beslut fattas av fakultetsstyrelsen efter beredning i fakultetens pedagogiska kommitté.
Motivering till pedagogiska priset 2024:
Lärarlaget på kursen ”Att bli lärare: professionen, didaktik och värdegrund. Grundlärare åk 4–6” (L6K14G), 2024, tilldelas priset med följande motivering:
Lärarlagets arbete med grundläggande teorier kring lärande och studieteknik bidrar till den pedagogiska inramningen som ses som värdefull för studenternas fortsatta lärande. Genom väl genomtänkta och inspirerande föreläsningar och övningsmoment bidrar lärarna till att ge studenterna en bra grund för engagemang och fördjupat lärande. Lärarlagets engagemang och strukturerade arbetssätt uppskattas av studenterna. Skrivarverkstäder inför hemtentamina är exempel på utbildningsmoment som bidrar till att stärka studenternas skrivande. Genom att lärarna ger motiverande och upplyftande återkoppling stärks studenternas självkänsla vilket bidrar till studenternas förutsättningar att lära och lyckas med sina examinationer. I kursen förekommer samläsning med inriktning åk F–3 och inriktning fritidshem, vilket bidrar till att 4–6-studenterna redan tidigt i utbildningen får förståelse för olika lärargruppers arbete inom grundskolan.
Pedagogiska priset gick i år även till Maria Åström. Läs mer om henne här.