Bild
Bild på hand som skriver för hand
Skrivverkstäder är en viktig del av kursen Att bli lärare. – Nästan alla studenter kommer. Vi skriver tillsammans, modellerar och visar. Det är också ett sätt att visa hur man kan arbeta i klassrummet – att förbereda eleverna ordentligt inför prov och uppgifter, säger Anna Maria Hipkiss.
Länkstig

Prisat lärarlag inspirerar framtidens lärare

Publicerad

Anna Maria Hipkiss och hennes lärarlag har tilldelats Utbildningsvetenskapliga fakultetens pedagogiska pris 2024 för sitt engagerade arbete i kursen Att bli lärare. Med inspirerande föreläsningar, varierade undervisningsformer och en tydlig förankring i skolans verklighet lägger kursen grunden för studenternas vidare studier – och för deras framtida yrkesliv.

Bild på lärarlaget ,”Att bli lärare: professionen, didaktik och värdegrund. Grundlärare åk 4–6”
Lärarlaget på kursen Att bli lärare, tilldelas pedagogiska priset 2025. Nedre rad från vä: Elisabeth Ohlsson, Anna Maria Hipkiss, Git Börjesson, Jasminka Sacic. Bakre rad från vänster: Håkan Blennqvist, Anna-Lena Pihl Infälld: David Berner

– Det här är en jättestor kurs, och vi är många som bidrar, men just vårt lärarlag har fått utmärkelsen. Det känns förstås väldigt roligt, säger Anna Maria Hipkiss, som varit kursledare sedan starten 2019.

Kursen ges i början av grundlärarprogrammen med inriktning mot förskoleklass och årskurs 1–3, fritidshem samt årskurs 4–6, och samläsningen mellan inriktningarna lyfts fram som en viktig styrka.
– Studenterna ska så småningom arbeta med samma barn, fast i olika verksamheter. Att de får mötas redan här ger en ökad förståelse för varandras uppdrag och hur de tillsammans kan skapa en helhet för eleverna, säger Anna Maria Hipkiss.

Variation och helhetsperspektiv
Kursens innehåll spänner över allt från lärarrollen och undervisningens villkor till teorier om lärande, didaktik samt etik och värdegrundsarbete. Även examinationsformerna är varierade – något som enligt Anna Maria Hipkiss förbereder studenterna på det akademiska arbetet som väntar.
– Jag brukar beskriva kursen som en liten lärarutbildning i miniformat. Det enda som saknas är VFU.

Mötet med yrket och forskningen
Två återkommande inslag i kursen är särskilt uppskattade: Lärardagen, där studenterna möter verksamma lärare från Partille kommun, och Forskardagen, där de får träffa forskare från de institutioner som samverkar i kursen.
– Vi vill visa kopplingen mellan forskning och skolans praktik. Det är viktigt att studenterna tidigt får syn på varför vi gör som vi gör i skolan, säger Anna Maria Hipkiss.

Skrivarverkstäder och återkoppling med fokus på utveckling
En annan viktig del är de skrivverkstäder som erbjuds inför examinerande uppgifter.
– Nästan alla studenter kommer. Vi skriver tillsammans, modellerar och visar. Det är också ett sätt att visa hur man kan arbeta i klassrummet – att förbereda eleverna ordentligt inför prov och uppgifter.

Responsen till studenterna bygger på principen om framåtsyftande återkoppling. De som inte når målen får tydlig och konkret vägledning för att kunna utveckla sina arbeten i stället för att behöva börja om.
– Vi vill visa att det går att lära sig mer, även efter att man lämnat in något. Det är ett sätt att ta lärande på allvar.

Engagemang, struktur och glädje
Att lärarlaget fungerar så väl, menar Anna Maria Hipkiss, handlar både om struktur och relationer.
– Vi har haft tid att bygga upp ett arbetssätt tillsammans. Det finns en trygghet i kursen, men också en frihet för varje lärare att forma sina seminarier utifrån studenternas behov. Och så tycker vi att det här är roligt – det tror jag märks.

Att studenterna nominerat lärarlaget till priset är särskilt betydelsefullt.
– Vi tycker själva att det är en bra kurs. Men när någon annan också ser det – och särskilt de vi gör kursen för – då betyder det ännu mer.

Text:Ragnhild Larsson

FAKTA OM PEDAGOGISKA PRISET:

Fakta: Pedagogiska priset

Pedagogiska priset delas årligen ut av Utbildningsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet. Priset syftar till att uppmärksamma och belöna insatser som främjar studenters lärande och bidrar till hög kvalitet i utbildningen.

Priset kan tilldelas enskilda lärare, lärarlag eller andra medarbetare som undervisar inom fakultetens utbildningar. Bedömningen baseras bland annat på studenternas lärande, pedagogisk utveckling och ett reflekterat förhållningssätt till undervisning.

Förslag till pristagare lämnas av studenter och kollegor, och beslut fattas av fakultetsstyrelsen efter beredning i fakultetens pedagogiska kommitté.

Motivering till pedagogiska priset 2024:
Lärarlaget på kursen ”Att bli lärare: professionen, didaktik och värdegrund. Grundlärare åk 4–6” (L6K14G), 2024, tilldelas priset med följande motivering:

Lärarlagets arbete med grundläggande teorier kring lärande och studieteknik bidrar till den pedagogiska inramningen som ses som värdefull för studenternas fortsatta lärande. Genom väl genomtänkta och inspirerande föreläsningar och övningsmoment bidrar lärarna till att ge studenterna en bra grund för engagemang och fördjupat lärande. Lärarlagets engagemang och strukturerade arbetssätt uppskattas av studenterna. Skrivarverkstäder inför hemtentamina är exempel på utbildningsmoment som bidrar till att stärka studenternas skrivande. Genom att lärarna ger motiverande och upplyftande återkoppling stärks studenternas självkänsla vilket bidrar till studenternas förutsättningar att lära och lyckas med sina examinationer. I kursen förekommer samläsning med inriktning åk F–3 och inriktning fritidshem, vilket bidrar till att 4–6-studenterna redan tidigt i utbildningen får förståelse för olika lärargruppers arbete inom grundskolan.

Pedagogiska priset gick i år även till Maria Åström. Läs mer om henne här.