Bild
Bild på Universeum
Ett av Maria Åströms mest uppskattade initiativ är undervisningsmoment i samarbete med Universeum och Världskulturmuseet. Där får studenterna planera och genomföra lektioner i museimiljö – en chans att undervisa i en ny och ofta oväntad kontext.
Foto: Tommy Alvén Mostphotos
Länkstig

Prisad för att förena teori och praktik

Publicerad

Maria Åström får 2024 års pedagogiska pris vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten på Göteborgs universitet. Hon belönas för sitt engagerade arbete med praktikundervisning, sin lyhördhet för studenters behov och sin förmåga att knyta samman teori och praktik i inspirerande undervisningsmiljöer.

Maria Åström har under många år varit kursledare för verksamhetsförlagda kurser inom Kompletterande pedagogisk utbildning med förhöjd studietakt (KPU f). Hon ser undervisningen som ett gemensamt utforskande där både studenter och lärare lär av varandra.
– De som vill utbilda sig ska känna att de får ett bra stöd i mig. När studenterna ställer frågor, då kommer vi vidare i lärandet, säger hon.

Bild
Bild på Maria Åström
Maria Åström får Pedagogiska priset 2025 för sitt engagerade arbete med praktikundervisning och studentnära undervisning.

Hon beskriver sin roll som både förebild och samtalspartner. För henne är det centralt att bygga relationer, trots att hon ofta bara möter studenterna under korta intensiva perioder.

Nya miljöer för lärande
Ett av Maria Åströms mest uppskattade initiativ är undervisningsmoment i samarbete med Universeum och Världskulturmuseet. Där får studenterna planera och genomföra lektioner i museimiljö – en chans att undervisa i en ny och ofta oväntad kontext.
– De får pröva hur undervisning kan se ut utanför klassrummet. Det blir ett kreativt och lärorikt moment där studenterna också lär känna varandra bättre, berättar hon.
Undervisningen kombinerar ämneskunskap, pedagogik och grupparbete, och bidrar till att stärka sammanhållningen i studentgruppen.

Att följa studenternas utveckling
Många av studenterna har en tidigare yrkesbakgrund och har en gedigen ämneskunskap, men saknar erfarenhet av klassrumsundervisning. Under det intensiva utbildningsåret hinner Maria följa deras resa från osäkra nybörjare till självständiga lärare.
– Det är fantastiskt att se hur de utvecklas. Från att vara väldigt fokuserade på sig själva i början till att verkligen se eleverna och anpassa sin undervisning efter dem, säger hon.

Samspel med handledare
En viktig del av Marias arbete är samarbetet med skolornas VFU-handledare. Genom att initiera särskilda handledardagar har hon skapat en plattform där lärare från universitetet och skolan kan mötas och utbyta erfarenheter.
– Vi behöver varandra för att utbildningen ska hålla hög kvalitet. Handledarna vet vad studenterna behöver i klassrummet, och vi kan bidra med den didaktiska ramen, säger hon.
Målet är att bygga långsiktiga relationer mellan universitet och skolor – något som är särskilt viktigt när utbildningen är så intensiv som i KPU f.

Erkännande för långsiktigt arbete
När Maria fick beskedet om priset blev hon först förvånad – men också glad.
– Jag blev faktiskt ganska överraskad, men nu när det har landat känns det väldigt roligt och hedrande.
Hon ser priset som ett erkännande för det långsiktiga arbete hon lagt ner på att utveckla utbildningen, och funderar nu på hur hon ska använda prissumman till fortsatt förkovran.
– Jag har inte bestämt vad än, men det ska bli något som hjälper mig att utvecklas vidare.

Text: Ragnhild Larsson

FAKTA OM PEDAGOGISKA PRISET

Pedagogiska priset delas årligen ut av Utbildningsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet. Priset syftar till att uppmärksamma och belöna insatser som främjar studenters lärande och bidrar till hög kvalitet i utbildningen.

Priset kan tilldelas enskilda lärare, lärarlag eller andra medarbetare som undervisar inom fakultetens utbildningar. Bedömningen baseras bland annat på studenternas lärande, pedagogisk utveckling och ett reflekterat förhållningssätt till undervisning.

Förslag till pristagare lämnas av studenter och kollegor, och beslut fattas av fakultetsstyrelsen efter beredning i fakultetens pedagogiska kommitté.

Maria Åström får pedagogiska priset 2024 för sina insatser som kursledare på VFU-kurser i programmet Kompletterande pedagogisk utbildning med förhöjd studietakt (KPU f) med motiveringen:
Maria Åström är sedan många år kursledare för programmets VFU-kurser och hennes lärargärning uppskattas av programmets studenter. Maria är skicklig på att samarbeta och engagera sig i varje enskild students undervisning. I VFU-kurserna bidrar Maria till att bygga broar mellan teori och praktik. Maria har utvecklat extramurala undervisningsmoment i samarbete med pedagoger på Universum och Världskulturmuseet där studenterna får undervisa i en annan miljö än skolmiljön. 
Genom Marias examinationsuppgifter får studenterna vara både kreativa och kritiska till lärandet i sådana miljöer. I sitt arbete strävar Maria hela tiden efter ett gott samarbete med både rektorer och handledare på skolorna och följer upp lärares och rektorers synpunkter för att utveckla programmets VFU-kurser. Marias arbete med handledardagar är särskilt uppskattade av skolans VFU-handledare som tillsammans med lärare vid universitetet säkerställer god kvalitet på lärarutbildningen.

Pedagogiska priset 2024 går också till Lärarlaget på kursen ”Att bli lärare: professionen, didaktik och värdegrund. Grundlärare åk 4-6”. 
Läs intervjun med Anna Maria Hipkiss här.