Ola Sigurdson har bedömt filmmanus i Bergmantävling

Efter Bergman är ett stipendium där vinnaren får bo på Fårö i två veckor och arbeta med en dramaturg. I år har teologiprofessor Ola Sigurdson varit med och bedömt bidragen.

Nordiska filmskapare i början av sin karriär kan söka Efter Bergman, ett stipendium där priset är två veckors arbetsro på Bergmangårdarna och professionell hjälp med sitt manus.

– De flesta som söker har erfarenhet av att ha gjort kortfilmer innan, och är nu i färd med att skriva sitt första långfilmsmanus, säger Ola Sigurdson, professor i teologi vid Göteborgs universitet.

Porträtt Ola Sigurdson

Han har suttit i juryn som har bedömt manusen, en jury som i övrigt bestod av Sara Stridsberg, författare och dramatiker, och Milad Alami, filmregissör och manusförfattare.

– Vi har fått något slags presentation av projektet – en del hade inget manus alls medan andra hade ett nästan fullständigt manus och redan hade hunnit provfilma lite.

Många bidrag om psykisk ohälsa

Bland tävlingsbidragen fanns både konventionella filmidéer och mer experimentella konstnärliga filmer, men oavsett genre rymde de allra flesta ett allvar.

– Påfallande många bidrag handlade om psykisk ohälsa, ofta med någon typ av självbiografisk bakgrund. Även de som inte lät psykisk ohälsa bli ett tema använde ofta något från sin egen erfarenhet som inspiration. Dessa blir väldigt tydliga tidskommentarer. Andra utgick från en roman eller från ett mer intuitivt kollage av bilder.

Fanny och Alexander en favorit

Ola Sigurdson har ett stort intresse för film och litteratur och har tidigare suttit i en jury på filmfestivalen i Locarno, men detta var första gången han bedömde manus på ett tidigare stadium.

– Här fick jag se idéer om mänsklig existens provköras på ett lite mer konkret sätt än vad som vanligtvis syns på universitetet.

Vad har du för förhållande till Ingmar Bergman?

– Jag har sett många men inte alla Bergmanfilmer, och även läst en hel del om Bergman, men jag har nog sett lika mycket av till exempel Roy Andersson. Av Bergmans filmer är Fanny och Alexander min favorit, det är en fantastisk story och film!

Text: Elin Widfeldt

Bild: Johan Wingborg

Efter Bergman

Manusstipendiet Efter Bergman är öppet att söka för nordiska manusförfattare och filmskapare bosatta i Sverige, Finland, Danmark, Norge eller på Island. Manuset ska ”vara inspirerat av Ingmar Bergmans filmiska verk, stil eller tematik och vara angeläget för vår tid.” Årets pristagare tillkännages den 1 juli.