Ny bok kopplar frågan om hopp till zombier

Teologiprofessor Ola Sigurdsons nya bok Žižek, Augustinus och zombier för ihop filosofi, teologi och zombiefilmer.

Teologiprofessor Ola Sigurdsons I boken skapar Ola Sigurdson ett fiktivt möte mellan den samtida filosofen Slavoj Žižek och kyrkofadern, filosofen och teologen Augustinus (354-430). Sigurdson menar att de trots sina olikheter har flera beröringspunkter.

Porträtt Ola Sigurdson
Ola Sigurdson

– Båda diskuterar begär, död och liv: Žižek utifrån ett mer filosofiskt psykoanalytiskt perspektiv och Augustinus utifrån ett kristet teologiskt perspektiv. De har mer gemensamt än vad man först kan tro, säger Ola Sigurdson, professor i teologi på institutionen för litteratur, idéhistoria och religion vid Göteborgs universitet.

Synd och dödsdrift

Både Žižek eller Augustinus tänker sig att människan är begärsstyrd, att vi har begär som vi inte kan behärska till fullo, och ingen av dem har en särskilt optimistisk syn på människan.

– Båda anser att det finns något i oss som gör att vi ibland arbetar mot vårt eget bästa. För Augustinus är det synden, och för Žižek är det dödsdriften. Ingen av dem tror att allt bara blir bättre och bättre hela tiden, utan att det faktiskt kan vara så att vi själva eller vår kultur råkar ut för allvarliga kriser som inte leder framåt. Då måste man försöka tänka vad det kan betyda för frågan om hopp.

Konfronteras med zombier

Boken har underrubriken Essä om subjektivitet och hopp, och just subjektivitet, begär och hopp är vad texten i grund och botten handlar om, menar Ola Sigurdson. Dessa ämnen försöker han diskutera dels genom att konfrontera Slavoj Žižek med Augustinus – dels genom att konfrontera dem båda med zombier.

– Zombiefilmerna är en god illustration över det som Žižek kallar dödsdriften, det i oss själva som underminerar alla projekt vi har. Att titta på zombiefilmer är att konfronteras med ett slags pessimism om den mänskliga framtiden. Jag tycker att det är konstigt att Žižek inte talar mer om zombier än vad han faktiskt gör.

Ett inlägg i debatten om hopp

Boken vänder sig till alla intresserade av teologi och psykoanalys, och Ola Sigurdson tror att den kan bli ett inlägg i debatten om hopp både inom teologi och inom filosofi.

Texten är kortare än en vanlig bok, ungefär lika lång som två forskningsartiklar, och ges ut i fickformat.

– Det är en väldigt användbar form, man kan ha boken med sig och hinner läsa den på en tågresa. Det är en sympatisk genre att föra sådana här resonemang i, jag har blivit väldigt förtjust i formatet när jag har jobbat med det, säger Ola Sigurdson.

För mer information, kontakta:

Ola Sigurdson, professor i teologi/tros- och livsåskådningsvetenskap
E-post ola.sigurdson@lir.gu.se, telefon 031-786 5314 eller 0766-18 5314