Med sikte på ett hållbart samhälle

– Jag vill bidra till ett hållbart samhälle, säger Karolina.

– Jag vill bidra till ett hållbart samhälle, säger Karolina Svedholm, student på utbildningen Kostekonomi med inriktning mot ledarskap.

Karolina arbetade flera år inom kök, först som måltidsbiträde och senare som kock. Hon fick tips om utbildningen från sin dåvarande chef.
– Hon sa, en dag kommer du sitta på min stol. Om du utbildar dig till kostekonom kan du bli enhetschef. Jag ville utvecklas och vara med att utveckla den kommunala sektorn där jag arbetade och valde att studera Kostekonomi med inriktning mot ledarskap.

Många möjliga karriärvägar

Karolina upplever utbildningen på följande vis.
– Utbildningen var bredare än vad jag först trodde. Det finns många olika arbetsmöjligheter efter den. Den är väldigt intressant och kopplad till det som sker runt omkring oss idag. Både med miljö och hållbarhetsaspekterna, och hur utvecklingen rör sig. Det är spännande att ta del av aktuell forskning. Jag hoppas på att kunna bidra till ett samhälle som utvecklas hållbart.

Första praktiken blir i storkök.
– Det blir jättebra att komma ut till ett storkök med nya kunskaper.

En bred utbildning

Vad är det bästa med utbildningen?
– Bredden på utbildningen men även den kunskapen som finns hos de som undervisar oss, och deras engagemang. Och kurskamraterna!

Några kurser i utbildningen är förlagda på andra institutioner.
– Jag tycker att det är jättebra.

Har du några planer framöver?
– Plugga i 2,5 år till. Varva det med arbete när tillfälle ges.

Fakta och tips

Om Karolina Svedholm
Ålder: 29
Intressen: Frölunda Indians, matlagning, bakning, gör egna smycken när tiden finns. Går gärna på konserter och wrestling.

Tips till de som är nyfikna på utbildningen:

• Läs om utbildningen, haffa en kostekonom, ställ frågor.
  • Kontakta studievägledare
  • Läs upp betyg om det behövs
  • Kom ihåg att det aldrig är försent att börja studera!

Studiebakgrund:

• Läser termin 1 på Kostekonomi med inriktning mot ledarskap vid Göteborgs universitet
  • Utbildning café/kallskänka via Komvux
  • Samhälle på gymnasiet