Lovéncentret Kristineberg visar upp sin klimatforskning för utrikes- och miljödepartementen

Lovéncentrets forskningsstation Kristineberg fick på måndagen den 27 februari besök av representanter från utrikes- och miljödepartementet. Eva Svedling, statssekreterare hos Isabella Lövin, minister för internationellt utvecklingssamarbete och klimat, och den lokala riksdagsledamoten Emma Nohrén fanns bland de fyra personer som fick en rundvandring på stationen.

Under besöket på Kristineberg guidades de fyra runt stationen av bland annat forskaren Susanne Eriksson och Lovéns föreståndare Michael Klages. Ett antal forskare berättade under turen om sin verksamhet. Fokus låg på klimatforskning, men även annan spännande miljöforskning visades upp.

I ett termokonstantrum fyllt med plastbackar och slangar fick de inblick i experiment som studerar hur försurade hav påverkar hummerns fortplantning och tillväxt. Det har visat sig att det går åt mer energi för hummern att växa i surare vatten, vilket kan leda till att vi får humrar som är mindre i framtiden. Andra effekter av försurningen är att musslor blir mer infektionskänsliga samtidigt som nya virus och bakterier som tidigare höll sig i varmare vatten också börjat trivas på våra breddgrader. Dessa två faktorer kan samspela och leda till problem för vattenbruket.

Nya främmande arter som den amerikanska hummern och blåskrabban, studier av mikroplast och ålgräs var annat intressant som besökarna fick ta del av under sin rundtur i de olika forskningsmiljöerna. Intresset var stort, frågorna många och med sig fick de både en bild av vilken typ av forskning som bedrivs på stationen, ny kunskap om aktuella miljöproblem, och en hummerselfie.

Efter besöket på Kristineberg i Fiskebäckskil fortsatte gruppen med R/V Oscar von Sydow över fjorden till SLU:s Havsfiskelaboratorie och Havets Hus i Lysekil.

Kontakt:
Susanne Eriksson, docent och universitetslektor vid institutionen för biologi och miljövetenskap, telefon: 031-786 95 25, e-post: susanne.eriksson@bioenv.gu.se

Foto: Marie Svärd