Kurs på eftermiddag/kväll: "Mat och hälsa i förskolan"

Att arbeta med barn inom förskolan ställer stora krav på pedagoger och medarbetare i den dagliga verksamheten, inte minst vad gäller kunskaper som är relaterade till barnens mat och måltider. Vid institutionen för kost- och idrottsvetenskap vid Göteborgs Universitet ges kursen ”Mat och hälsa i förskolan” som ger dig som arbetar med/för barn inom förskolan en ökad kompetens och verktyg för att främja hälsosamma matvanor.

Mat och måltider för barn

Kursen behandlar mat och måltider för barn i förskoleålder där barns näringsbehov utifrån svenska näringsrekommendationer och Livsmedelsverkets råd belyses. I kursen ingår bland annat att i en förskoleverksamhet studera, genomföra och utvärdera måltidsrelaterade moment med utgångspunkt i barnens syn på mat och hälsa.

I de praktiska momenten analyseras perspektiven smak, näring och hälsa. Grunderna för barns matpreferenser problematiseras med fokus på sensorik, kräsenhet och neofobi. Dessutom behandlas matens och måltidens sociala och kulturella dimensioner, det vill säga hur förskolans personal kan möta barn med olika erfarenheter av mat och preferenser.

Kurs på eftermiddag/kvällstid vårterminen 2019

Kursen är en kombinerad distans-/campuskurs vilket innebär tre 2-dagars träffar vid Göteborgs universitet och studier på distans med examinerande inlämningsuppgifter däremellan. Kursen omfattar 7,5 högskolepoäng på kvartsfart och pågår mellan januari och juni 2019 med kursträffar följande datum:

• Träff 1: 6-7 februari 2019, klockan: 15-20:15
  • Träff 2: 6-7 mars 2019, klockan: 15-20:15
  • Träff 3: 10-11 april 2019, klockan: 15-20:15

För att få gå kursen bör du ha förskollärar- eller lärarexamen alternativt en påbörjad förskollärar- eller lärarutbildning med minst 60 godkända högskolepoäng eller motsvarande. Alternativt att du har minst 1 års arbetslivserfarenhet av relevans för förskoleverksamhet och minst 60 godkända högskolepoäng från valfria kurser.

Sen anmälan öppnar 14 december 2018

Gör en sen anmälan till kursen Mat och hälsa i förskolan via: www.antagning.se från och med den 14 december 2018.

Ansökan till kursen stänger den 4 februari 2019.

Kontakt för mer information

Om du är intresserad av mer information kontakta: