Han är projektledare inom skolprojektet "Puls för lärande"

Mathias Hultén läste Handels- och administrationsprogrammet på gymnasiet och hade ingen tanke på att läsa vidare.
- Efter gymnasiet drev jag en bowlinghall parallellt med att jag spelade bowling på elitnivå. Under de åren la jag mig till med dåliga vanor vilket resulterade i att jag kom ur form. Jag fick hjälp av en fantastisk fystränare att komma i form igen. Det har betytt så mycket för mig. Jag kände att jag ville hjälpa andra människor att få en bättre hälsa och ge samma stöd som jag fick.

– Efter gymnasiet drev jag en bowlinghall parallellt med att jag spelade bowling på elitnivå. Under de åren la jag mig till med dåliga vanor vilket resulterade i att jag kom ur form. Jag fick hjälp av en fantastisk fystränare att komma i form igen. Det har betytt så mycket för mig. Jag kände att jag ville hjälpa andra människor att få en bättre hälsa och ge samma stöd som jag fick.

Vägen till Hälsopromotion

En kompis till mig läste kandidatprogrammet Hälsopromotion och han var så nöjd med utbildningen.
– Jag blev intresserad. Innan jag sökte rådfrågade jag min fystränare och läste på om utbildningen. Tyvärr var jag inte behörig så jag läste in naturkunskap B och sökte igen året efter. Jag ville verkligen läsa Hälsopromotion!

Ett nytt sätt att studera

Efter några år i yrkeslivet kände sig Mathias lite ringrostig när han började studera.
– Det var stort att börja på universitet, det var ett nytt sätt att studera. Det tog ett tag innan jag kom in i studietekniken. Det är viktigt att vara öppen och ödmjuk och hitta sitt eget sätt att studera. Det är även viktigt att vara motiverad, ha ett intresse och ha ett mål med studierna. Ta tillvara på kunskapen!

En bred utbildning

Mathias läste Hälsopromotion med inriktning idrottsvetenskap och därefter en master i idrottsvetenskap.
– Kandidatprogrammet Hälsopromotion är bra och brett. Det finns många olika vägar man kan ta efter utbildningen. Det finns möjlighet att nischa sig genom valbara kurser. Jag tror att det är bra att vara öppen under studietiden. Själv gick jag från individ till grupp och folkhälsoperspektivet. Studietiden var rolig.

Om yrkesrollen

Tankarna om yrkesrollen har förändrats under utbildningen.
– Jag fick en bredare syn på vad hälsa är, det är så mycket mer än att äta rätt och träna. Det handlar om att hitta balans.

Det vetenskapliga perspektivet

– Det vetenskapliga perspektivet är något jag har tagit till mig. Det är viktigt att ställa frågor, reflektera och ifrågasätta. Jag har utvecklat mitt kritiska tänkande och uppskattar att reflektera. Jag värderar en gedigen akademisk utbildning.

Drömmer om en doktorandtjänst

Mathias drömmer om att försätta som doktorand någon gång i framtiden.
– Jag har gått en praktikkurs på institutionen för att prova på livet som forskare. Att forska är fortfarande något som jag vill göra framöver. Men just nu känns det toppen att komma ut i arbetslivet utanför universitetet för en period.

Arbetar som projektledare med fokus på hälsa

– Nu har jag jobb som projektledare inom ett projekt. Yrkesrollen som projektledare har ett tydligt fokus på hälsopromotivt arbete med fysisk aktivitet.

Syftet med projektet "Puls för lärande" är att, genom fysisk aktivitet, förbättra förutsättningarna för elevers lärande i skolan. Puls för lärande är en del i Västra Götalandregionens satsning på fullföljda studier.
– Min roll i projektet är väldigt fri, men mycket handlar om att utbilda och inspirera de lärare som utför den fysiska aktiviteten med eleverna. En annan viktig del i min yrkesroll handlar om att utvärdera projektet och att dokumentera projektets process. Just nu handlar mycket om att knyta kontakter. Det kommer att bli omväxlande i projektets olika faser. Det känns jättespännande.

Glädje i arbetet

– Det roligaste med jobbet är kontakten med människor och att få vara med och bidra till att barn och ungdomar kan få en bättre hälsa och uppleva rörelseglädje och få goda vanor. Det är anledningen till att jag sökte det här jobbet.

En akademisk utbildning ger en stadig grund

Hälsopromotion är en stabil utbildning att luta sig tillbaka mot.
– Jag vet att jag baserat på kunskap från min utbildning kan känna mig trygg i de beslut som jag behöver ta i projektet. Jag har med mig den kunskap som jag behöver i det här jobbet. Det vetenskapliga perspektivet är viktigt och jag tar med mig det i dialogen och kan motivera varför projektet är viktigt.

Stöttar och hjälper utan pekpinnar

Många av kurserna i utbildningen kretsar kring hur man stöttar och hjälper andra människor utan pekpinnar.
– Man utgår från individens förutsättningar och ger resurserna för människor att bli sitt bästa jag. Att stötta den personliga utvecklingen. Vara en bra kompis. Det är viktigt att ge möjligheter och delaktighet.

Den framtida yrkesrollen

Mathias förhoppning är att projektet blir så bra att han kan sälja in det till fler kommuner.
– Jag ser en fortsättning med det eller som mentor för andra som vill driva liknande projekt. Jag hoppas att man mer och mer får upp ögonen för hälsopromotörer. Skolan är en viktig målgrupp. Om vi satsar på skolan så tror jag att man kan skapa ett friskare samhälle och rikare samhälle.

Viktigt att lyfta hälsopromotion

Det är viktigt att lyfta fram vad hälsopromotion är.
– Vi arbetar hälsofrämjande med fysisk aktivitet som botemedel. Vi vill få människor att må bättre!

Läs mer om utbildningen

Hälsopromotion, kandidatprogram, Idrottsvetenskap

Om Mathias Hultén

Ålder: 30 år
Intressen: Barn och ungdomars hälsa och barn- och ungdomsidrott samt träna, kolla på och läsa om styrkelyft.

Studiebakgrund:

• Hälsopromotion, kandidatprogram, Idrottsvetenskap
  • Komvux
  • Handels- och administrationsprogrammet på gymnasiet