Hållbar elitfriidrott, musik och kärlek till Göteborg

John Dohlsten är samverkansdoktorand inom idrottsvetenskap. För närvarande är han sysselsatt med att skriva avhandlingen som har titeln Hållbar elitfriidrott. Han är också aktuell med musiken och föreställningen Farväl Majorna.

John Dohlsten är anställd av Göteborgs Friidrottsförbund.
– Mycket av min forskning gör jag tillsammans med elittränarna i Göteborg. Det roligaste är att komma så nära friidrotten, tränarna och verksamheten.

Vägen till forskarutbildning i idrottsvetenskap

John Dohlsten är född och uppvuxen i Göteborg.
– Jag har hela mitt liv arbetat med idrott och musik. Efter flera år som anställd tränare ville jag stärka mina kunskaper och sökte in till kandidatprogrammet Sports Coaching.

John tillhör första kullen som gick ut kandidatprogrammet Sports Coaching på institutionen för kost- och idrottsvetenskap. Efter examen fortsatte han på institutionen.
– Mitt intresse av att veta mer om idrott fick mig att läsa en magisterexamen i idrottsvetenskap. Efter det jobbade jag i ett år som biträdande forskare innan jag fick chans att bli doktorand.

Scenframträdanden och idrottsforskning i kombination

Nu är det sista året på forskarutbildningen och mest tid går till att bli klar med avhandlingen Hållbar elitfriidrott. Om framtiden tänker han på följande vis.
– Jag är van att stå på scen både som föreläsare och i andra sammanhang och hoppas få fortsätta med det i kombination med idrottsforskning.

En kärlekshyllning till Göteborg

Musiken har alltid varit en stor del av John Dohlstens liv. Hans pappa är skådespelare och det innebar att John växt upp på teatrar runt om Göteborg.
– Som barn gjorde jag en del teater och film innan jag i tonåren valde helt att satsa på musik.

Under senare åren har John intresserat sig för Göteborgs historia. Tillsammans med sin bror skådespelaren Victor Dohlsten har han skrivit föreställningen Farväl Majorna.
– Den handlar om Göteborg och Majorna i slutet på 1800-talet och beskriver stadens förändring i form av en kärlekshyllning till Göteborg. Genom musik och monolog berättas historien om gamla Majorna original, rivna kvarter och dåtidens framtidsdrömmar.

Faktaruta

Namn: John Dohlsten
Ålder: 37 år
Familj: Fru, 4 barn och en liten hund

Kontakt:
John Dohlsten
, samverkansdoktorand inom idrottsvetenskap vid institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Uppdaterat 2020:
John är nu i slutfasen med sin avhandling. Han jobbar nu som universitetsadjunkt och programledare för Sports Coaching, kandidatprogram. Han är också aktuell med nya föreställningen Lasse i gatan våren 2020.

FOTO: @richardbloomfoto