Framtidens mat odlas i havet

Mat från havet är hälsosam och god, och efterfrågan på sjömat ökar globalt. Samtidigt minskar de vilda bestånden av fisk och skaldjur. För att kunna producera marina råvaror på ett hållbart sätt krävs nya lösningar. Under Vetenskapsfestivalen i Göteborg visades exempel på nya råvaror från havet med stor potential. Sjögurkor och alger är exempel på nya råvaror som har goda förutsättningar att odlas.

Inom Göteborgs universitet ägnas mycket tid och resurser till forskning kring möjligheterna att odla sjömat på ett hållbart sätt. Under Vetenskapsfestivalen visades flera exempel på nya möjligheter och lösningar för hållbart vattenbruk. Ett exempel är sjögurkor som har odlats länge i andra delar av världen och som har många olika möjligheter. Sjögurkorna fungerar som havets städpatruller och äter avfall och restprodukter.

Sjögurka som delikatess

Ellen Schagerström arbetade med att odla sjögurkor i Filippinerna för 15 år sedan och var redan då sugen på att prova det i Sverige, men då var tiden inte mogen. Idag när intresset för hållbar mat ökar är läget ett helt annat.
- Jag forskar just nu på vår svenska art röd signalsjögurka och arbetar med att undersöka hur den skulle kunna användas i ett cirkulärt vattenbruk där vattnet går runt i ett slutet system. Där har sjögurkorna en viktig uppgift att hålla vattnet rent. Samtidigt kan sjögurkorna alltså skördas och säljas som mat för människor, säger Ellen Schagerström som forskar inom SWEMARC vid Göteborgs universitet.

Framtidens åkrar är blå

En annan råvara från havet som trendar just nu är alger. Henrik Pavia som är prefekt för institutionen för marina vetenskaper och forskar kring algodling välkomnar det stora intresset för alger som livsmedel.
- Det är en väldigt miljövänlig form av odling, och algerna innehåller en mängd intressanta ämnen både för föda och andra tillämpningsområden.