Första studenten har examinerats från Riksidrottsuniversitetet

Lina Strand – orienterare – har tagit guld och brons i World Games och VM-brons i sprintstafett. Hon var den första som antogs som student inom ramen för Riksidrottsuniversitetet (RIU) i Göteborg och nyligen la hon fram sin kandidatuppsats om aktivas uppfattningar om kön på tränare i förhållande till könsstereotypa föreställningar om tränarskap.

Lina Strand är mycket intresserad av idrott och coaching. Då Lina elitsatsade i orientering insåg hon att det var många bitar som måste stämma för att nå framgång.
– Jag har alltid varit intresserad av att hjälpa andra att utvecklas. Tränaryrket förenar detta med mitt idrottsintresse, säger Lina Strand.

Hon var den första som antogs till RIU

RIU – ett nationellt initiativ mellan Riksidrottsförbundet (RF) och fem svenska lärosäten – ger elitidrottare möjlighet att kombinera idrott med högre studier. I Göteborg samarbetar Göteborgs universitet, Chalmers och Västra Götalands Idrottsförbund tillsammans för att realisera detta .

Lina var den första som antogs till RIU i Göteborg.
– Jag var på hugget och såg möjligheterna med att vara antagen till RIU. Initiativet med RIU är väldigt bra. All heder åt de som jobbar med detta – de jobbar aktivt för att det ska vara en fördel för oss studenter, framförallt när det gäller stöttning som gym, tränare, psykologer och så vidare.

Lina har positiva erfarenheter av studier på kandidatprogrammet i Sports Coaching vid Göteborgs universitet.
– Kursansvariga har alltid varit ödmjuka mot mig som elitidrottare och försökt hjälpa mig med kompletteringsuppgifter med mera om jag missat något obligatoriskt moment. Det har gått väldigt bra, men det har givetvis krävts mycket planering från min egen sida.

Ett givet val om du idrottar

Lina har några tips till de som är nyfikna på RIU och utbildningen Sports Coaching på Göteborgs universitet.
– Är du intresserad av tränarskap inom idrott får du en bred och stabil bas genom programmet i Sports Coaching. Om du är elitidrottare går programmet bra att kombinera med satsningen utan att behöva gå ner så mycket i studietakt, så länge som du är disciplinerad. Göteborg är en fantastisk idrottsstad så Göteborgs universitet och Riksidrottsuniversitetet är ett givet val om du idrottar!

Könsmixad tränarmiljö är viktigt

Linas kandidatuppsats handlar om aktivas uppfattningar om kön på tränare i förhållande könsstereotypa föreställningar om tränarskap.
– Jag intervjuade orienteringsaktiva som studerat vid ett orienteringsgymnasium då en årlig enkät visat att de aktiva tycker det är viktigt med en könsmixad tränarmiljö.

De orienteringsaktiva ansåg att manliga och kvinnliga tränare har olika sätt att lära ut och att det var lättare att relatera till en förebild i form av en tränare av samma kön som en själv. Respondenterna var av uppfattningen att det var lättare att diskutera mer personliga saker med en kvinnlig tränare än en manlig, och beskrev att de manliga tränarna hade mer ansvar för teknik.
– Slutsatsen blev således att orienteringsaktiva på RIG och NIU delar många av de stereotypa könsuppfattningar som finns kring tränare. Det finns en efterfrågan på fler kvinnliga tränare då det för närvarande är en majoritet manliga.

Har orienterat ända sen barnsben

Lina har orienterat så länge hon kan minnas och som barn var det föräldrarna som tog med henne ut.
– Från att jag var 8 år har jag tävlat regelbundet. Jag antogs till RIG i Eksjö och sedan kom jag med i juniorlandslaget och därefter seniorlandslaget. 2012 sprang jag mitt första VM. 2016 tog jag min första VM-medalj, brons i sprintstafett. 2017 var min bästa säsong hittills då jag tog brons på World Games, 2 stycken 3:e platser på världscupen samt VM-guld i sprintstafett.

Tar sikte på VM och arbete som tränare

Det finns en plan för framtiden.
– Idrottsmässigt är mitt mål nästa års VM i Lettland, EM i Schweiz samt Världscupen och där gå för pallplatser individuellt och segrar i stafett. Utbildningsmässigt blir det ytterligare studier för att kunna ansöka om lärarlegitimation i specialidrott för att sedan kunna jobba som tränare på idrottsgymnasium.