Forskning om fysisk aktivitet uppmärksammas

Forskning med fokus på fysisk aktivitet uppmärksammas i medierna.

Effekten av "Fysisk aktivitet på recept"

Ekot i Sveriges Radio den 18 april handlar om en systematisk granskning av effekten av den svenska modellen "Fysisk aktivitet på recept". Granskningen har genomförts vid HTA-centrum vid Sahlgrenska universitetssjukhus där Mats Börjesson och Daniel Arvidsson från Centrum för hälsa och prestationsutveckling (CHP) vid institutionen för kost- och idrottsvetenskap (IKI) har ingått. Granskningen visar att den fysiska aktiviteten ökar. Mats Börjesson, professor i idrottsfysiologi och föreståndare för CHP medverkar i inslaget.

Betydelsen av fysisk aktivitet för överlevnad efter hjärtinfarkt

En studie som undersöker betydelsen av fysisk aktivitet för överlevnad efter hjärtinfarkt uppmärksammas i medierna. Studien är ett samarbete mellan CHP och Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH).

Länkar till artiklarna: