Björn Burmann i laboratoriet.
Foto: Malin Arnesson

Björn Burmann invald i det prestigefyllda EMBO Young Investigator Programme

Björn Burmann, forskare i biofysik vid institutionen för kemi och molekylärbiologi, har blivit utsedd som EMBO Young Investigator. EMBO Young Investigator Programme ger ekonomiskt och praktiskt stöd till personer som har visat vetenskaplig excellens och tillhör nästa generation av ledande forskare inom life science.

Varje år utser EMBO, European Molecular Biology Organization, cirka tjugofem life science-forskare till sitt Young Investigator Programme. I år valdes Björn Burmann som en av de trettio forskare som kommer att få ekonomiskt och praktiskt stöd under en fyraårig period med början i januari 2021.

- Medlemskapet är ett stort erkännande av mina vetenskapliga idéer. Jag hoppas att kunna utvidga mitt vetenskapliga nätverk, få internationell synlighet och eventuellt få många nya idéer för vetenskapliga samarbeten och nya projekt, säger Björn Burmann.

Fördelar för hela forskargruppen

EMBO Young Investigators får 15 000 euro under andra året av sitt medlemskap och kan ansöka om ytterligare bidrag på upp till 10 000 euro per år. De får också många nätverksmöjligheter för sig själva och sin forskargrupp, mentorskap av EMBO-medlemmar, utbildning i forskningsledarskap, management och redlighet i forskning, samt tillgång till infrastrukturen vid EMBL, European Molecular Biology Laboratory, i Heidelberg, Tyskland.

- Programmets stora incitament är att hela min forskargrupp kommer att dra nytta av det. Alla kommer att kunna skapa sina egna nätverk, delta i speciella workshops, seminarieserier och få tillgång till EMBL-infrastrukturen, säger Björn Burmann.

Om Björn Burmann
Björn Burmann är biträdande universitetslektor vid institutionen för kemi och molekylärbiologi och Wallenberg Centre for Molecular and Translational Medicine vid Göteborgs universitet.
E-post: bjorn.marcus.burmann@gu.se
Mobil: (+46)701485528
Webbsida: Björn Burmann Group

Om EMBO och EMBO Young Investigator Programme

EMBO är en organisation med mer än 1800 ledande forskare som främjar excellens inom life sciences i och utanför Europa. Organisationens huvudsakliga mål är att stödja begåvade forskare i alla stadier av karriären, stimulera utbytet av vetenskaplig information och hjälpa dem att bygga upp den bästa tänkbara forskningsmiljön.

Genom sitt Young Investigator Programme identifierar och stöder EMBO några av de bästa unga forskarna inom life sciences. EMBO Young Investigators är gruppledare som är i ett tidigt stadium av att inrätta ett oberoende laboratorium i EMBC- eller associerade medlemsstater. De får ekonomiskt och praktiskt stöd under en fyraårig period för att hjälpa dem att utveckla färdigheter och kontakter under det här karriärstadiet.

För mer information: www.embo.org