Antologi utforskar de teologiska stråken i Marilynne Robinsons författarskap

Hon är Barack Obamas favoritförfattare och brukar nämnas i förhandstipsen inför Nobelpriset i litteratur. Nu har två professorer vid Göteborgs universitet satt ihop en antologi om Marilynne Robinsons författarskap, med särskilt fokus på de teologiska inslagen i hennes böcker.

Porträtt Ola Sigurdson
Ola Sigurdson
Foto: Johan Wingborg

Marilynne Robinson är framförallt uppmärksammad för sina romaner Housekeeping, Gilead, Home, Lila och Jack, men har också skrivit ett antal essäsamlingar.

– Robinson är inte bara en ovanligt angelägen romanförfattare utan också en både lärd och skarp essäist. Hon klär av samtidens tvärsäkra förmedlare av populistiska och pseudovetenskapliga sanningar, säger Håkan Möller, professor i litteraturvetenskap.

– Essäerna ger sig in i diskussioner med samtiden kring områden som estetik, politik och teologi. Hennes romaner är extremt välformulerade och utforskar ämnen som hemlöshet och hem, tro och tvivel, hopp och förtvivlan. Hon är en väldigt dramatisk och gripande författare, säger Ola Sigurdson, professor i teologi.

Förlåtelse och nåd

omslag antologin

De bägge är redaktörer för den nya antologin Marilynne Robinson and theology, som tar upp ett antal teologiska aspekter av hennes författarskap. Bidragen i boken handlar bland annat om naturvetenskap och mänsklig natur, smak för det oändliga, förlåtelse och nåd.

– Hennes romaner innehåller en mängd reflektioner av teologisk art, men helt utan någon predikande ton. Det handlar väldigt mycket om människans utsatthet där gestalterna för dialog med teologi, säger Ola Sigurdson.

Livet i en fiktiv amerikansk stad

porträtt Håkan Möller
Håkan Möller
Foto: Sara Mac Key/Natur och Kultur

I Marilynne Robinsons senare romaner skildras livet i en fiktiv amerikansk stad (”Gilead”) genom två pastorer och livet runtomkring dem, till exempel en vuxen tvivlande son och en före detta prostituerad kvinna som känner sig rotlös.

– Det är en bit av USA:s historia som skildras genom de här olika gestalterna. Romanerna är teologiskt informerade, men det är inte så att man måste kunna teologi för att förstå dem, utan det är snarare existentiella dramer som ställer saker och ting på sin spets, säger Ola Sigurdson.

– På ett oefterhärmligt vis gestaltar Marilynne Robinson enskilda människor i den vibrerande skärningspunkten mellan politik och religion, mellan det sociala och andliga livet. Robinsons romanfigurer har en tendens att bli följeslagare i livet, säger Håkan Möller.

Text: Elin Widfeldt

Marilynne Robinson and theology

Antologin ges ut på engelska och är ett resultat av ett symposium som hölls på Kungliga Vitterhetsakademien år 2018, med svenska och internationella forskare från både litteraturvetenskap och religionsvetenskap.

Redaktörer är Håkan Möller och Ola Sigurdson.

Medverkande författare är Beata Agrell, Clemens Cavallin, Doug Gay, Håkan Möller, Andreas Nordlander, Arne Rasmusson, Ola Sigurdson, Kamilla Skarström Hinojosa, Jayne Svenungsson, Heather Walton, Martin Westerholm och Maria Yassa.

Marilynne Robinson är en prisbelönt författare (bland annat Pulitzerpriset) och har undervisat vid en rad universitet. Både Oprah Winfrey och Barack Obama har uttalat att hon är deras favoritförfattare, vilket ytterligare har ökat hennes läsekrets.