Samhällets digitalisering: Forskningsfronten
Research Frontiers in the Digitalization of Society
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen är en fristående kurs på grundnivå.
Huvudområde med fördjupning
Behörighet
Innehåll
Kursen berör centrala och framväxande perspektiv på samhällets digitalisering. Det kan röra sig om teorier som behandlar nya logiker för styrning, organisering och ledning, eller nya teknologier som blockchain, artificiell intelligens (AI) och robotiserad processautomatisering (RPA) och vilka konsekvenser dessa för med sig för samhället, organisationer och individer.
Kursen är indelad i fem övergripande moduler om vardera 3 hp, där varje del innehåller återkommande element bestående av litteraturstudier, kunskapsbedömning, föreläsning och diskussion.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva centrala och framväxande teorier kopplade till samhällets digitalisering;
- beskriva aktuell terminologi och samtida fenomen inom samhällets digitalisering;
Färdigheter och förmåga
- presentera och diskutera effekterna av forskningsresultat och alternativa perspektiv på samhällets digitalisering;
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- självständigt argumentera för och emot olika perspektiv på samhällets digitalisering, med tydlig referens till forskningslitteratur;
- utvärdera och bedöma effekterna av forskningsresultat och alternativa perspektiv på samhällets digitalisering.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Litteraturstudier, självstudier, föreläsningar och gruppdiskussioner. Samtliga moment genomförs på distans.
Undervisningsspråk: engelska
Examinationsformer
Studentens kunskapsnivå bedöms fortlöpande genom quiz och aktivt deltagande i gruppdiskussion. Efter varje modul sker en sammantagen bedömning om studenten har tillgodogjort sig kunskap, förmåga och färdighet i relation till lärandemålen genom en sammanställning av tidigare prestation.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U). För godkänt på kursen krävs godkänt på samtliga fem moduler.
Kursvärdering
Kursutvärdering genomförs digitalt efter avslutad kurs. Resultatet av kursutvärderingen ligger till grund för ett kontinuerligt kvalitetsarbete. Både resultatet av kursvärderingen och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Kursen ges helt på distans, varvid tillgång till dator med tillgång till internet är en förutsättning för deltagande.