Religionskunskap 5 för gymnasielärare
Kort om kursen
Etik och politik i religionskunskapsundervisningen – religionsdidaktiska utmaningar.
I kursen övar och utvecklar du som blivande religionskunskapslärare din förmåga att förhålla dig till och undervisa i religiöst motiverade konflikter. Kursen utvecklar även din förmåga att konkretisera religionsvetenskaplig teori i ett didaktiskt sammanhang.
Om utbildningen
Kursens utformning fokuserar på att ge blivande religionskunskapslärare fördjupade kunskaper och färdigheter om etiska och livsåskådningsmässiga perspektiv på politiska konflikter samt inom religionsdidaktik. I kursen tar du del av olika vetenskapliga förhållningssätt till etiska och livsåskådningsmässiga positioner till politiska konflikter i historia och nutid. Detta ger dig redskap till att förhålla dig till religiöst motiverade konflikter i undervisningssammanhang.
I den första delkursen studerar du hur olika religiösa traditioner har hanterat, kritiserat och sökt forma sin samtid. Vidare belyses och diskuteras olika religiösa traditioners, berättelser, värderingar och problembeskrivningar. Tonvikten ligger vid politiska konflikter i historia och nutid, samt vid de etiska, teologiska och livsåskådningsmässiga positioner som intagits i samband med dessa. Delkursen belyser därmed hur dessa olika positioner påverkar synen på exempelvis samhälle, skola och familj, rättvisa, hälsa och uppfattningar om hur ett liv bör levas. Du övas i din förmåga att i undervisningssammanhang förhålla sig till religiöst motiverade konflikter.
Delkurs två tar sin utgångspunkt i perspektiv och erfarenheter från föregående högskoleförlagda och verksamhetsförlagda kurser. Du kommer via seminarier och ett självständigt arbete utforma, presentera och diskutera undervisningsmoment där religiösa traditioner behandlas. Med utgångspunkt i relevant forskning ska du argumentera för dina val i fråga om stoff, former och material för undervisning . Du utvecklar här din förmåga att konkretisera religionsvetenskaplig teori i ett didaktiskt sammanhang.
Behörigheter och urval
Behörighet
För tillträde till kursen krävs godkänt resultat på minst 52,5 högskolepoäng från Religionskunskap 1, Religionskunskap 2, Religionskunskap 3 och Religionskunskap 4 för gymnasielärare (LGRE10, 30 hp, LGRE20, 15 hp,LGRE30 15 hp och LGRE41 15 hp) eller motsvarande kunskaper.
Urval
Högskolepoäng, max 165 hp
Så är det att plugga
Undervisningen
På kursen möter du olika undervisnings- och examinationsformer. Dessa bidrar på olika sätt för att du som student ska kunna tillgodogöra dig kursens innehåll på bästa sätt och för att du ska få träna på de färdigheter och förmågor som är formulerade i kursens mål. I kursplanen framgår kursens undervisnings- och examinationsformer. Dessa preciseras och förklaras mer i detalj i den kursguide du får när kursen startar. I denna finns också detaljschema och läsanvisningar liksom annan information så att du får en klar bild av kursens upplägg och vad som förväntas av dig som student.