”Otroligt viktig del av skolan att elever får möta religion”

Viktor Åkebrand läser till gymnasielärare i religionskunskap och engelska. När han börjar jobba vill han motverka bilden av religion som något exotiskt eller främmande.

– Min förhoppning är att ge eleverna en modern bild av religion också, säger han.

Han ville bli lärare för att han alltid har gillat att lära ut, och valde religionskunskap och engelska för att det var hans favoritämnen när han själv gick i skolan. Dessutom tror Viktor Åkebrand att ämnets betydelse knappast kommer att minska framöver.

– Det är bara att se på den okunskap som finns i samhället kring hur människor ser på religion, religiösa riter och det främmande – det är en otroligt viktig del av skolan att elever får möta religion, och får mer kunskap om det som ligger bortom deras egen värld, säger Viktor Åkebrand.

porträtt Viktor Åkebrand
Foto: Maren Åkebrand

Vill ge eleverna en modern syn på religion

När han har varit ute på praktik har han märkt att eleverna kan tycka att mycket av det som kommer till exempel ”från öst” – som buddhism och hinduism – framstår som exotiskt och gammeldags. Viktor Åkebrands ambition är att försöka ge sina framtida elever en mer samtida syn på religion.

– Till exempel har många en bild av kastsystemet i Indien, men Indien är ett modernt samhälle också. Religion beter sig på olika sätt.

Har läst om fundamentalism

Viktor Åkebrand har under sin tid på Göteborgs universitet läst brett om religion, med början i kristendomens historia och dess utveckling i Sverige.

– Det var en bra start och en bra grund – vi ska ju så småningom själva lära ut hur Sverige har formats genom kristendomen. Sedan har vi gått igenom alla världsreligioner, och vidare till bland annat det mångreligiösa Sverige, och fundamentalism – vi har läst om det mest mörka med religion men också det mest positiva med det.

Relationen mellan genus och religion

Redan efter de inledande kurserna kände Viktor Åkebrand att han hade hittat rätt i sitt val av utbildning och ämne.

– Det är väldigt spännande, religion som ämne väldigt mångfacetterat och komplicerat. I dag ser jag religion ur fler perspektiv, som jag inte har sett förut: till exempel relationen mellan religion och media, och genus och religion. En av mina lärare brukar säga: ”religion är alltid mer komplext än vad man tror att det är”, och så är det verkligen.

Religiösa grupper i sociala medier

Viktor Åkebrand tycker att det är fascinerande att följa hur religion förändras i takt med samhället, till exempel att religiösa grupper och auktoriteter har börjat dyka upp i sociala medier för att nå ut med sitt budskap.

– Vi tänker oss ofta att religion är något väldigt traditionellt och har traditionella sätt att nå ut, men i dag kan vi se att religionen har fått in en fot i teknologin också. Det ska bli väldigt spännande att följa hur mycket religion kommer att använda sig av teknologi i framtiden.

Klassresa till Amesterdam

Genom sin utbildning har Viktor Åkebrand också fått möjlighet att besöka religiösa utövare på plats. Precis innan pandemin ströp det mesta av resandet inom Europa hann klassen göra en resa till Amsterdam.

– Vi besökte synagogor och andra religiösa platser där vi fick ställa frågor till representanter, det var väldigt värdefullt. Vi har gjort samma sak i Göteborg, besökt ställen där man möter religion på riktigt. Det handlar om att förstå varför och hur, de här frågorna vi ställer oss om religion.

"Både bävan och spänning"

Våren 2022 är planen att Viktor Åkebrand ska vara färdig lärare. Att börja arbetslivet på riktigt är något han ser fram emot "med både bävan och spänning".

– Jag ser fram emot att börja min yrkeskarriär, samtidigt som allt man läser i tidningar och sociala medier om lärare och dess yrkesroll såklart är oroande. Jag tror att det blir några hundår i början där man skapar en bra grund, samlar material och hittar sin egen roll i yrket, men så fort man kommit över den perioden är det lättare tror jag.

Text: Elin Widfeldt