Litteraturlista

Pedagogisk och kulturpedagogisk handledare 1

Supervisor in Pedagogics and Culture Pedagogics 1

Kurs
MVKPK1
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om litteraturlistan

Giltig fr.o.m
Hösttermin 2025 (2025-09-01)
Beslutsdatum
2025-06-23

Obligatorisk litteratur:

Cederberg-Scheike, A. (2016). Handledning för kollegialt lärande. Studentlitteratur. (147 s)

Colliander, M-A., & Wehner-Godée, C. (2013). Om värden och omvärlden; Pedagogik i praktik och teori med inspiration från Reggio Emilia. Antologi. (286 s)

Dahlberg, G., Moss, P., & Pence, A. (2014). Från kvalitet till meningsskapande; Postmoderna perspektiv – Exemplet förskolan. Liber. (328 s)

Delblanc, Å., Harju, A., & Åkerblom, A. (2021). Möjligheter och utmaningar för förskola. I en tid av mångfald och rörlighet. Studentlitteratur. (151 s)

Dokumentation i förskolan. Skolverket. https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/dokumentation-i-forskolan

Essén, G., Björklund, E., & Olsborn Björbo, L. (2020). Pedagogisk dokumentation – Utvecklas och lära tillsammans. Natur & Kultur. (80 s)

Häikiö, T. (2007). Barns estetiska läroprocesser; Atelierista i förskola och skola. Doktorsavhandling. Acta Universitatis Gothoburgensis, Art and Architecture, nr 24. Göteborgs universitet. (Tillgängliggörs på lärplattform vid kursstart.)

Lenz Taguchi, H. (2013). Varför pedagogisk dokumentation? Om barnsyn, kunskapssyn och ett förändrat förhållningssätt till förskolans arbete. Gleerups (140 s)

*Läroplan för förskola,* Lpfö18. Reviderad 2025. www.skolverket.se

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr 22. www.skolverket.se

Reggio Children/Project Zero (2001). Att göra lärandet synligt - barns lärande individuellt och i grupp. (Originaltitel: Making learning visible). Reggio Emilia. (363 s).

Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan – pedagogisk dokumentation. (2015). Skolverket.

Åberg, A., & Lenz Taguchi, H. (2018). Lyssnandets pedagogik. Liber. (152 s)

Åsén, G. (2023) (Red). Utvärdering & Pedagogisk bedömning i förskolan. Liber. (208 s)

Åsén Nordström, E. (2014). Pedagogisk handledning i tanke och handling –en studie av handledares lärande. Doktorsavhandling. Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet. (160 s)