Kursplan

Offentlig sektors digitalisering

The Digitalization of the Public Sector

Kurs
TIG331
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/1758
Ikraftträdandedatum
2025-06-13
Beslutsdatum
2025-06-13
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Tentamen, 3 högskolepoäng
Seminarier, 4,5 högskolepoäng
Projektarbete, 7,5 högskolepoäng

Inplacering

Kursen är en valbar kurs inom Systemvetenskap: samhällets digitalisering, kandidatprogram.

Huvudområde med fördjupning

ITIKA Informatik - G2F Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

Avklarade kurser om 60 hp.

Innehåll

Digitaliseringen har haft stor påverkan på i princip alla områden i samhället. Inom den privata sektorn har ny teknik, nya affärsmodeller, styrningsprinciper och strategier haft så stor inverkan att det gett upphov till stora strukturella förändringar. Förväntningarna är stora på att motsvarande teknik skall ha motsvarande effekter inom offentlig sektor. Teknisk, regulatorisk och organisatorisk komplexitet skiljer sig dock mellan privat- och offentlig sektor och lärdomar är inte direkt överförbara.

Denna kurs ger en översiktlig bild av hur offentlig sektors grundstruktur och styrning ser ut utifrån ett digitaliseringsperspektiv på nationell, regional och lokal nivå. Vilka organisationer finns och hur deras ansvar ser ut. Kursen ger också en grundläggande vetenskaplig översikt över offentlig sektors digitalisering med fokus på styrning, organisering och strategi, samt analytiska färdigheter.

Kursen består av två delar. 1) Genomgång av forskningsläget och 2) Projekt. Under projektdelen arbetar studenterna gruppbaserat med konkreta utredningsuppdrag kring offentlig sektors digitalisering för att skapa evidensbaserade underlag för bättre beslutsfattande.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • beskriva och förklara offentlig sektors grundstruktur och styrform utifrån ett digitaliseringsperspektiv på nationell, regional och lokal nivå;
  • redogöra för forskningsläget inom offentlig sektors digitalisering;

Färdigheter och förmåga

  • analysera strategier, styrningsprinciper och metoder i relation till offentlig sektors digitalisering;

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • jämföra och särskilja grundläggande styrningsprinciper som digitaliseringen av offentlig sektor för med sig.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kursen består av litteraturstudier, föreläsningar, seminarier och projekt.

Undervisningsspråk: engelska och svenska.

Examinationsformer

Kursens första del examineras med hjälp av flervalsfrågor (tentamen) samt aktivt deltagande vid seminarier. Den här examinationen är kopplad till lärandemålen 1 och 2 och avser 7,5 hp.

Kursens andra del examineras genom inlämning och presentation av rapport avseende projektarbetet. Den här examinationen är kopplad till lärandemål 3 och 4, och avser 7,5 hp.

Student som varit förhindrad att delta vid ett obligatoriskt moment, ska erbjudas att delta i ett motsvarande moment så snart som möjligt. Student kan också erbjudas en alternativ examinationsform, om examinator bedömer att det är lämpligt i det aktuella fallet.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

För tentamen ges något av betygen VG, G eller U. För seminariedeltagande ges något av betygen G eller U. För projektarbetet ges något av betygen VG, G eller U.

För G på kursen krävs minst betyget G på kursens samtliga delar. För VG på kursen krävs VG på tentamen och projektarbetet, samt G på seminarierna.

Kursvärdering

Vid slutet av kursen genomförs en anonym kursvärdering. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Kursen ställer krav på tillgång till dator och internet samt eventuella andra digitala resurser.