Magisteruppsats i högskolepedagogik
Master's thesis in teaching and learning in higher education
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen kan läsas som fristående kurs.
Kursen kan ingå i en magisterexamen i högskolepedagogik.
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs avlagd kandidatexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande examen. Dessutom måste studenten uppvisa färdighet i engelska motsvarande engelska 6 (svensk gymnasienivå) eller engelska B med minst godkänt resultat eller genom ett internationellt test i engelska med krav på lägsta resultat: TOEFL papper: 575 eller med dator: 213, eller alternativt en kandidatexamen som getts på engelska. Studenten ska ha genomgått motsvarande 15 hp, metodkurs på avancerad nivå med godkänt resultat och med ett innehåll av relevans för högskolepedagogik.
Innehåll
Kursen ger fördjupade kunskaper inom ett specifikt problemområde inom det högskolepedagogiska forskningsfältet. Kursen bygger på genomförande av ett självständigt arbete som omfattar problemavgränsning, formulering av syfte och frågeställning, sökning och sammanställning av vetenskaplig litteratur, teoretiska, metodologiska och etiska ställningstaganden, planering och genomförande av en empirisk studie, bearbetning och analys av insamlat empiriskt material, samt redovisning och diskussion av studiens resultat.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- identifiera ett väl avgränsat problemområde, syfte och frågeställning inom det högskolepedagogiska forskningsfältet
- identifiera, sammanställa och kritiskt analysera vetenskaplig litteratur inom det högskolepedagogiska fältet av relevans för ett avgränsat problemområde
Färdigheter och förmåga
- planera och genomföra en för det högskolepedagogiska fältet relevant empirisk studie i enlighet med vald metodologi samt etiska och teoretiska ställningstaganden
- redovisa resultat och slutsatser samt argumentera för relevansen av en empirisk studie i ett självständigt arbete som tar sin utgångspunkt i vetenskaplig högskolepedagogisk litteratur
- konstruktivt diskutera ett vetenskapligt arbete med avseende på dess innehåll, struktur, akademiska och språkliga form, metodologi, resultat och slutsatser
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera och problematisera genomförande, resultat och slutsatser av ett vetenskapligt arbete i relation till etiska, metodologiska och teoretiska ställningstaganden
- bedöma relevansen och signifikansen av ett vetenskapligt arbete för det högskolepedagogiska forskningsfältet
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Seminarier, handledning och fortlöpande presentationer av pågående utveckling av magisteruppsats.
Vid students förstagångsregistrering på kursen erbjuds 20 timmar handledning av utsedd handledare. Student kan vid omregistrering på kursen ansöka om ytterligare handledningstimmar hos kursansvarig, som normalt beviljar maximalt 8 ytterligare handledningstimmar för färdigställande av uppsatsarbetet. Extra timmar beviljas vid ett tillfälle. Därefter förfaller stöd i uppsatsarbetet i form av handledning.
Undervisningsspråk: engelska
Undervisningsspråk är engelska. Magisteruppsatsen kan efter överenskommelse med examinator skrivas på svenska.
Examinationsformer
Former för bedömning
Kursen omfattar följande examinerande moment:
- genomförande av ett självständigt arbete, 13 hp, som redovisas i form av en skriftlig magisteruppsats, samt presenteras och försvaras muntligt vid ett uppsatsseminarium med särskild utsedd diskutant. Betyg: Väl Godkänd (VG), Godkänd (G), eller Underkänd (U)
- kritisk granskning, värdering och diskussion av annan students magisteruppsats vid ett uppsatsseminarium, 2 hp. Betyg: Godkänd (G), Underkänd (U)
Examinator kan medge komplettering av bedömd masteruppsats inom angiven tidsfrist.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare
examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För att erhålla betyg Godkänd ska båda ovan angivna examinerande moment vara genomförda med godkänt resultat. För att erhålla betyget Väl godkänd (VG) på kursen, krävs betyg Väl godkänd på den egna självständiga magisteruppsatsen.
Kursvärdering
Kursvärdering görs i relation till kursens lärandemål och innehåll och genomförs i slutet av kursen genom en individuell skriftlig enkät på kursens lärplattform. Resultat och eventuella förändringar i kursens upplägg förmedlas till de studenter som genomförde kursvärderingen samt till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Tillgång till internetuppkoppling krävs för att genomföra kursen.