Magisteruppsats i högskolepedagogik
Om utbildningen
Kursen ger fördjupade kunskaper inom ett specifikt problemområde inom det högskolepedagogiska forskningsfältet. Kursen bygger på genomförande av ett självständigt arbete som omfattar problemavgränsning, formulering av syfte och frågeställning, sökning och sammanställning av vetenskaplig litteratur, teoretiska, metodologiska och etiska ställningstaganden, planering och genomförande av en empirisk studie, bearbetning och analys av insamlat empiriskt material, samt redovisning och diskussion av studiens resultat.
Behörigheter och urval
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs avlagd kandidatexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande examen. Dessutom måste studenten uppvisa färdighet i engelska motsvarande engelska 6 (svensk gymnasienivå) eller engelska B med minst godkänt resultat eller genom ett internationellt test i engelska med krav på lägsta resultat: TOEFL papper: 575 eller med dator: 213, eller alternativt en kandidatexamen som getts på engelska. Studenten ska ha genomgått motsvarande 15 hp, metodkurs med godkänt resultat och med ett innehåll av relevans för högskolepedagogik.
Validering och tillgodoräkning
Du som tidigare läst kurser i högskolepedagogik, antingen vid PIL-enheten på Göteborgs universitet eller på något annat lärosäte, kan ansöka om validering av dessa kurser om de inte redan använts i någon annan examen.
För frågor om validering, kontakta För frågor om validering, kontakta Elin Nordenström, elin.nordenstrom@gu.se
Urval
Högskolepoäng, max 285 hp.