Litteratur och visuell kultur i Latinamerika

Kurs
SP2506
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Dag
Studieort
Göteborg
Undervisningsform
Undervisningsspråk
Svenska
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-23352
Tillfället är inställt

Kort om kursen

Kursen är indelad i två delkurser varav den första behandlar Litteratur, visuell kultur och modernitet medan den andra fokuserar på Litteratur och visuell kultur efter 1950.

Om utbildningen

I den här kursen fokuserar vi på relationerna mellan skönlitteratur och visuell kultur (till exempel film, fotografi, bildkonst, ekfras) i Latinamerika från 1800-talet och fram till idag och ger inblick i hur dessa kulturyttringar har förhållit sig till centrala historiska skeden och debatter. Kursen behandlar den roll visuella teknologier spelar för hur vi uppfattar och gestaltar omvärlden och hur dessa uttryck konstrueras kulturellt. Genom en transnationell och transkulturell ingång erbjuds du möjligheter till reflektion kring hur estetiska idéer och teknologier förflyttas samt hur de tar sig till uttryck under olika historiska och sociala omständigheter.

Undervisningsspråk: spanska

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs kandidatexamen och 60 hp spanska med minst 30 hp godkänt resultat från fortsättningskurs i spanska eller motsvarande förkunskaper.

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.

Efter studierna

Vad händer sedan – plugga vidare, ta ut examen, söka jobb? Hur planerar du dina studier för att få drömjobbet. Det finns många frågor, och en del svar hittar du här: https://www.gu.se/studera/efter-studierna

Så är det att plugga

Lokaler