Kursplan

Kvartärutveckling och paleoklimat

Quaternary Development and Paleoclimate

Kurs
GVK440
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/1833
Ikraftträdandedatum
2025-11-05
Beslutsdatum
2025-05-22
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för geovetenskaper

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Övningar, 3,5 högskolepoäng
Teori, 4 högskolepoäng

Inplacering

Kursen omfattar 7,5 högskolepoäng (hp) på avancerad nivå. Kursen kan även läsas som en fristående kurs.

Kursen kan ingå i följande program:

Geovetenskap, masterprogram (N2GVS)

Huvudområde med fördjupning

NNGVA Geovetenskap - A1N Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs 120 hp genomgångna kurser inom huvudämnet geovetenskap varav minst 75 % med betyget Godkänd. Studerande med likvärdig utbildning kan efter prövning beredas tillträde till kursen.

Innehåll

Kursens syfte är att ge tvärvetenskaplig kunskap om klimatutvecklingshistoien och att ge ytterligare kunskap i kvartärgeologi för studerande med annan geovetenskaplig ämnesinriktning.

Klimatutvecklingen i kvartärperioden undersöks med fokus på viktiga tidsspann och cykler såsom the Mid-Pleistocene transition, det senaste glaciala maximat, Yngre Dryas och Milankovitch-cyklerna. Ett huvudsakligt fokus ligger på att utvärdera olika klimat-indikatorer som används för att tolka kvartärperiodens klimat.

Studenterna jobbar individuellt såväl som i grupp med paleoklimatdata insamlade från olika källor som analyseras och sammanställs för olika tidsspann inom kvartärperioden och för olika regioner på jorden. Resultaten presenteras i skriftliga rapporter samt muntligt på seminarier.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • välja ut och utvärdera paleoklimatdata från olika källor, göra relevanta tolkningar och jämförelser mellan olika data. 
  • beskriva och diskutera/förklara klimat cykler under kvartärperioden (såsom Milankovitchcykler, Heinrich events, Dansgaard-Oeschger cykler, Mid-Pleistocence transition och Yngre Dryas).
  • beskriva och förklara den geologiska historien under kvartär på land och hav, lokalt, regionalt och globalt. 
  • beskriva och förklara ledande teorier bakom klimatförändringar samt hur landskapsutvecklingen förändrats med tiden. 

Färdigheter och förmåga 

  • visa fördjupad kunskap om och förmåga att förklara olika paleoproxies och deras fördelar, jämföra dem och placera dem i ett storskaligt sammanhang. 
  • utvärdera potential och begränsningar av paleoproxies och datakällor. 
  • analysera information från primära forskningsartiklar och vetenskapliga rapporter. 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt utvärdera och bedöma kvaliteten på forskning och slutsatser i primära forskningsartiklar och vetenskapliga rapporter. 
  • kritiskt utvärdera och bedöma kvaliteten på data och slutsatser som erhållits och som presenteras i studentuppgifter. 
  • motivera viktigaste resultaten i en sammanfattande rapport.

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, övningar, obligatoriskt grupparbete, rapporter och obligatoriska seminarier.

Undervisningsspråk: engelska

Examinationsformer

Teori (Theory), 4 hp: U/G/VG

Övningar (Exercises), 3,5 hp: U/G


Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.



Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

För betyget Godkänd (G) på hel kurs krävs att samtliga moment i kursen är godkända samt aktivt deltagande i seminarier och den muntliga presentationen. För betyget Väl godkänd (VG) på hel kurs krävs dessutom betyget Väl godkänt (VG) på teorimomentet.

Kursvärdering

Studenterna ges möjlighet till anonym, skriftlig utvärdering i slutet av kursen.

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Studenter antagna till N2GVS Geovetenskap, masterprogram ges företräde till kursen.