Design och konstruktion av datorspel
Om utbildningen
Denna kurs är indelad i tre på varandra följande delar. Dessa delar täcker design, konstruktion och utvärdering av spel. Tyngdpunkten läggs på spelutveckling i Unity eller Unreal.
Den första delen är centrerad kring temat för speldesign och kommer att täcka kravinsamling och specifikation: vad vill du att ett spel ska göra; för vem designar du ett spel; och hur ser framgång ut i det sammanhanget? Studenter på denna kurs kommer att utveckla designdokumentationen för sitt eget spel som en leverans för del ett.
Den andra delen tar designdokumentationen och konverterar den till en initial spelbar prototyp med Unreal eller Unity. En fungerande, spelbar bit av en speldesign levereras för del två.
Den tredje delen tar prototypen som skapades i föregående del och fokuserar på speltestning. Detta inkluderar att säkerställa tillgänglighet för en publik som inkluderar funktionshindrade spelare. Tillsammans kan dessa levereras för del tre.
Varje del kommer också att introducera teoretiska begrepp genom föreläsningar, akademiska uppsatser, böcker och professionell litteratur.
Behörigheter och urval
Behörighet
Studenter som tar denna kurs förväntas ha erfarenhet av mjukvaruutveckling, motsvarande att ha avklarat en kurs om minst 5hp i ett imperativt programspråk så som Java, C# or Pyhton.
Följande kunskapsnivå i Engelska krävs: Engelska 6/Engelska nivå 2 eller motsvarande från ett erkänt internationellt test, t.ex. TOEFL, IELTS.
Urval
Högskolepoäng, max 165 hp