Daniel jobbar för hållbara skolbyggnader

Hur kan ekonomiska värden kombineras med hållbar utveckling? Det är ett perspektiv som Daniel Parianos har med sig i jobbet som miljöansvarig på det kommunala bolaget Sisab i Stockholm.

"Företag måste leverera ett ekonomiskt värde, men det ska också samspela med miljömässiga och sociala värden", säger Daniel Parianos.

Daniel Parianos arbetar sedan sex år på Skolfastigheter i Stockholm AB (Sisab), som är ett kommunalt bolag som bygger och förvaltar stadens kommunala skolbyggnader. I jobbet som miljöansvarig ingår bland annat att genomföra och utveckla bolagets miljöarbete kopplat till stadens miljöprogram. En vanlig dag kan till exempel bestå av möten där strategiska hållbarhetsfrågor och klimathandlingsplaner diskuteras inom bolaget men också tillsammans med systerbolagen i kommunen. Hans arbete handlar även om att ta fram upphandlingsunderlag med tillhörande miljökrav, svara på frågor från kollegor samt ha en regelbunden kontakt med bolagets miljökonsulter.

— Staden har väldigt ambitiösa hållbarhetsmål, så jag känner verkligen att jag är med och bidrar till en hållbar utveckling, säger Daniel.

Ville läsa en tvärvetenskaplig utbildning

Han minns att det var Al Gores film En obekväm sanning som fick honom att vilja jobba med hållbar samhällsutveckling. Han tycker att filmen på ett tydligt och pedagogiskt sätt visar att vi inte kan fortsätta leva som vi gör och ville själv bidra till att vända den negativa kurvan.

Eftersom han är intresserad av ekonomi var målet att hitta en tvärvetenskaplig utbildning inom miljö som också inkluderar ekonomi, och hittade på så sätt fram till Smil och inriktningen Uthålligt företagande. Företag och näringsliv har en viktig del när det kommer till omställningen mot ett hållbart samhälle, menar Daniel. Samtidigt måste man förhålla sig till att ekonomiska faktorer är starkt styrande när det kommer till företagande.

— Företag måste leverera ett ekonomiskt värde, men det ska också samspela med miljömässiga och sociala värden, säger Daniel.

Han ger ett exempel från sitt nuvarande jobb på Sisab där han även ansvarar för miljöstyrning i byggprojekt. I och med att de hanterar skattebetalarnas pengar måste de ha med sig det ekonomiska perspektivet när de jobbar med hållbar utveckling.

— Hur kan en miljösatsning leda till en vinst framöver? Solceller innebär till exempel en viss investeringskostnad, men den sparar vi in på ett antal år.

Spetskompetens ledde till jobb

Under programmet ville han komplettera den teoretiska utbildningen med praktisk erfarenhet och hörde av sig till Miljöbron som matchar ihop företag med studenter med hållbarhetskompetens. Uppdraget var för Miljöbron själv, och handlade om att undersöka studenters resvanor till och från sina uppdrag – en nyttig och rolig erfarenhet som han varmt kan rekommendera. Kontakten med alla engagerade klasskamrater gav också ett mervärde till utbildningen.

— Man lärde sig väldigt mycket bara genom att lyssna på de andra kursarna. Det brukar ju vara så när det gäller hållbarhet, det finns ett otroligt engagemang och driv.

Direkt efter Smil-programmet läste han en kurs om bebyggelsens miljöpåverkan på Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm, som han ville inkludera i sin examen. Och tajmingen kunde inte ha varit bättre – medan kursen pågick såg han en annons om att Sisab sökte en nyexaminerad till ett jobb som hållbarhetskoordinator. Han fick jobbet och kunde börja direkt efter utbildningen. Efter något år blev han uppgraderad till miljöansvarig.

— Kursen tog upp mycket av det som Sisab arbetar med, så det var en väldigt smidig väg in, säger Daniel.

Sedan han började arbeta med hållbarhet och miljöfrågor har mycket förändrats på kort tid. Nu springer företag och organisationer ikapp om att bidra till en hållbar utveckling. Samtidigt måste man vara vaksam mot green washing och ytliga floskler, menar Daniel. Om miljöarbete ska göra skillnad måste det gå på djupet.

— Med tanke på att Smil startade för 20 år sedan kan man verkligen säga att programmet var före sin tid.  Att det dessutom erbjuder flera olika inriktningar gör att det passar väldigt många som intresserar sig för hållbarhet.

Daniel Parianos

Ålder: 30 år
Bor: Stockholm
Utbildning: Kandidatexamen Samhällsvetenskapligt miljövetarprogram med inriktning Uthålligt företagande, inklusive Bebyggelsens miljöpåverkan 7,5 p, Kungliga Tekniska Högskolan 2015.
Jobbar som: Miljöansvarig på Sisab
Familj: I en relation
Intressen: Träning, slösa tid på serier och filmer, inredning och en massa annat smått och gott.