Kollegiet för skolutveckling och utbildningsledarskap
Vi erbjuder ett forum där personer inom och utanför akademin kan mötas för att diskutera skolutveckling och utbildningsledarskap.
Om kollegiet
Kollegiet för skolutveckling och utbildningsledarskap är ett forum för att diskutera forskning och aktuella utvecklingsarbeten som genomförs av etablerade forskare, doktorander, masterstudenter och skolprofessionella verksamma i olika skolformer. Ofta presenteras projekt som genomförs i samverkan mellan universitet och skola/förskola.
Vi vänder oss till:
- pedagoger i förskolan, grundskolan, gymnasiet och andra skolformer
- studerande, lärare och forskare inom universitet och högskolor
- rektorer, skolledare och utvecklingsledare.
Forskningsmiljö
Kollegiet bedrivs inom forskningsmiljön Skolutveckling och ledarskap (SKUL) vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik.
Seminarium och utskick
Kollegiet bjuder in till digitala seminarium några gånger per termin, kl. 16.00–17.30 (om inget annat anges). Innehåll för seminarierna presenteras på denna sida och i mejlutskick från kollegiets sekreterare. Önskar du få ta del av utskicken så meddela kollegiets sekreterare Cecilia Hermansson att du vill stå med på kollegiets e-post-lista.
Aktuellt
15 oktober 2025: Konsekvenser av rektorsomsättning och utökade ansvarsområden för rektorer
Vid detta webbinarium presenteras två nypublicerade studier med relevans för alla som är intresserade av rektorers, biträdande rektorers och förstelärares arbete. Tillsammans för vi också en dialog om dessa angelägna frågor.
Tid: 16:40–18:20
Plats: Online via Zoom
Mer information och länk till mötet hittar du på evenemangssidan.
21 oktober 2025: Att utveckla hållbara samverkansmodeller för praktiknära forskning
Ett seminarium med utgångspunkt i RIPS-rapport nr 22: Att utveckla hållbara samverkansmodeller för praktiknära forskning.
Tid: 15:30–17:00
Plats: Sal AK2 136, på Pedagogen, Hus A, Grönsakstorget i Göteborg samt online via Zoom
Mer information och länk till anmälan hittar du på evenemangssidan.
Kollegiets senaste seminarium
28 april 2025
Först ut var Marina Karlsson som i en kommunal förskoleförvaltning studerat kvalitetsdialoger i det systematiska kvalitetsarbetet med fokus på spänningen mellan stöd och kontroll.
Se gärna:
Därefter följde Ilse Hakvoort och Sofia Persson som studerat grundskolor som lyckats vända en negativ utveckling av konflikter som innehåller hot och våld riktat mot lärare från elever.
Se gärna:
- Forskningsprojektet Eskalerande konflikter, hot och våld mot lärare: Uttryck, orsaker och insatser
- Insatserna som vände våldet på skolorna (Vilarare.se)