- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Åsa Hirsh
Åsa Hirsh
Universitetslektor
Institutionen för pedagogik och specialpedagogikOm Åsa Hirsh
Forskningsintresse
Min forskning är särskilt inriktad på frågor som rör pedagogisk bedömning (inkl lärares dokumentation av kunskap och för lärande), lärares formativa klassrumsarbete, professionsdriven skolutveckling, samt organisation och ledning av skolutvecklande processer. Teoretiskt tar jag min utgångspunkt i sociokulturella och verksamhetsteoretiska perspektiv.
Undervisningsintresse
Jag har under många år undervisat på lärarprogrammet i kurser om bedömning & betygssättning, utvärdering och skolutveckling samt skolans uppdrag och lärarens profession. Bedömningsfrågor undervisar jag även om i högskolepedagogiska kurser om bedömning och examination i högre utbildning, liksom i forskarutbildningskurser. Därtill har jag under ett flertal år undervisat i kurser för verksamma lärare inom ramen för magister- och masterprogram, och då främst kring frågor som är knutna till professionsdriven skolutveckling, men även vetenskaplig metod.
Nyckelord
Pedagogisk bedömning, skolans dokumentation, professionsdriven skolutveckling, mellanledarskap, verksamhetsteori
Forskningsmiljö och nätverk
Skolutveckling och ledarskap (SKUL)
Nordiska Nätverket i Aktionsforskning (NNAF)
-
Fostering teachers’ transformative agency through structured professional
development
Åsa Hirsh
Book of abstracts: Conference on ISCAR Nordic-Baltic region - 2025 -
Leda för likvärdighet. En inkluderande skola för alla
elever.
-
Vilka undervisningsrelaterade problemområden väljer lärare att undersöka i sin undervisning, och hur kan dessa val
förstås?
Anette Jahnke, Åsa Hirsh, Anette Olin
Pedagogisk forskning i Sverige - 2024 -
Learning to adapt instruction to varied students’ needs: Recognizing teachers’
multidimensional knowledge, triggering agentive action, and stimulating professional
development
Åsa Hirsh
ECER Congress, Nicosia, Cyprus, 27-30 Aug, 2024 - 2024 -
Att få syn på det vi inte ser. Utforskande av praktiskt yrkeskunnande och studenters seminarier på övningsförskolor. Rapport från ett
ULF-projekt.
Ann-Christine Wennergren, Jaana Nehez, Åsa Hirsh
2024 -
”Det är något annat, något mer, det vi gör på våra skolor” – kontextrelaterade
särskildheter, dilemman och emotionsarbete i rektorers
yrkesvardag
Åsa Hirsh, Anette Jahnke
Leda för likvärdighet. Red: Åsa Hirsh & Mette Liljenberg - 2024 -
Att leda professionsseminarier med lärarstudenter på
övningsförskolor
Jaana Nehez, Ann-Christine Wennergren, Åsa Hirsh, Ann-Karolin Bengtsson, Annette Hertzman, Mona Johansson, Carolina Josephsson, Henrik Kraft, Susanne Rimsby, Maria Sverrhag
Venue - 2024 -
Emotional Labour of Swedish Principals in Low SES
Communities
Åsa Hirsh, Anette Forssten Seiser, Lill Langelotz, Jane Wilkinson
ECER 2024 Conference, Nicosia, Cyprus - 2024 -
Principals' emotional labour through a practice architectures
lens
Anette Forssten Seiser, Lill Langelotz, Åsa Hirsh
NZARE 2024 Conference, New Zealand - 2024 -
Etiska och moraliska perspektiv på kontextuella särskildheter i rektorers arbete och ledarskap i strukturellt missgynnade
områden
Åsa Karlsson Pérez, Mette Liljenberg, Åsa Hirsh, Anette Jahnke
Utbildning och Demokrati - 2024 -
Resultat av casearbetet och pågående
forskningsstudier
Anette Jahnke, Mette Liljenberg, Åsa Hirsh
Ifous rapportserie - 2024 -
Barns och elevers lärandebehov som katalysator för undervisningsutveckling och professionellt
lärande
Åsa Hirsh
Ifous rapportserie - 2024 -
Systematisk FoU-samverkan som expansivt
lärande
Åsa Hirsh, Mette Liljenberg, Anette Jahnke
Ifous rapportserie 2024:1 - 2024 -
”Så kan vi inte ha det”
Att bygga skolkultur för undervisning och lärande i områden med låg socioekonomisk
status
Åsa Hirsh, Anette Jahnke
Bergdahl, L., & Langmann, E. (2024). (Red). SYNLIGGJORD SKOLKULTUR Att forma en inkluderande och hållbar skolvardag för ungdomar i socialt utsatta områden. - 2024 -
Emotional Labour of Swedish Principals in Low Socioeconomic Status
Communities.
Lill Langelotz, Åsa Hirsh, Anette Forssten Seiser
NERA Abstract book - 2024 -
Systematic R&D collaboration as setting for expansive learning and transformative
agency
Åsa Hirsh, Anette Jahnke, Mette Liljenberg
NERA Conference 6-8 March in Malmö - 2024 -
Overcoming educational segregation – supporting LEA officials’ and principals’ capacity-building in network
practices
Mette Liljenberg, Åsa Hirsh
NERA Conference 6-8 March in Malmö - 2024 -
The Ideal of State-Initiated Practice-Based Research in Sweden: Opportunities and
Challenges
Anette Jahnke, Åsa Hirsh, Anette Olin Almqvist
Paper presentation at the NERA-conference, 6-8 March, Malmö University - 2024 -
Far from the generalised norm: Recognising the interplay between contextual particularities and principals’ leadership in schools in low-socio-economic status
communities
Åsa Hirsh, Mette Liljenberg, Anette Jahnke, Åsa Karlsson Pérez
Educational Management, Administration & Leadership - 2023 -
School principals’ perceptions of autonomy and control in low-SES communities - navigating local school administration on the front
line
Mette Liljenberg, Åsa Hirsh, Anette Jahnke, Åsa Karlsson Pérez
Nordic Journal of Studies in Educational Policy - 2023 -
Det finns inga ursäkter att behandla elever som icke fullvärdiga
människor.
Åsa Hirsh, Torbjörn Hanö
Skola & Samhälle - 2023 -
Relationellt klassrumsledarskap för främjande av kunskapsutveckling, välbefinnande och
inkludering
Åsa Hirsh
Lärarens ledarskap: Professionell pedagogisk praktik - 2022 -
Att lära i och från samverkan [Elektronisk
resurs]
Åsa Hirsh
Uppdragsutbildning - Ett ömsesidigt lärande i samverkan - 2022 -
Reviews of teaching methods – which fundamental issues are
identified?
Åsa Hirsh, Claes Nilholm, Henrik Roman, Eva Forsberg, Daniel Sundberg
Education Inquiry - 2022 -
Systematik och reflektion: Om att sammanställa
forskning
Åsa Hirsh, Claes Nilholm, Ingrid Olsson, Daniel Sundberg, Henrik Roman
Utbildning och Demokrati - 2022 -
Relationellt klassrumsledarskap - för kunskapsutveckling, inkludering och
välbefinnande
Åsa Hirsh
Skolverkets stödmaterial - 2022 -
Att planera för undervisning och
bedömning
Åsa Hirsh
Att planera, bedöma och ge återkoppling: Stöd för undervisning - 2021 -
Skolutveckling i teori och
praktik
Åsa Hirsh, Anette Olin
2021 -
Hållbar bedömning - Bildning, välbefinnande och utveckling i skolans
bedömningsarbete
Åsa Hirsh, Christian Lundahl
2021 -
“Had there been a Monica in each subject, I would have liked going to school every day”: a study
of students’ perceptions of what characterizes excellent teachers and their teaching
actions
Åsa Hirsh, Mikael Segolsson
Education Inquiry - 2021 -
The aims and meaning of teaching as reflected in high-impact reviews of teaching
research
Claes Nilholm, Daniel Sundberg, Eva Forsberg, Åsa Hirsh, Henrik Roman
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies - 2021 -
Hållbar
dokumentation
Åsa Hirsh
Hållbar bedömning - bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete - 2021 -
Prolog Hållbar
bedömning
Christian Lundahl, Åsa Hirsh
Hållbar bedömning - bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete - 2021 -
Epilog Hållbar
bedömning
Åsa Hirsh, Christian Lundahl
Hållbar bedömning - bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete - 2021 -
Relationell pedagogisk teori - med relationer i
fokus
Åsa Hirsh
Vetenskapliga teorier för lärare / Margareta Serder & Anna Jobér (red.). - 2021 -
Utveckla undervisningen och skapa kunskap genom
aktionsforskning
Anette Jahnke, Anette Olin, Åsa Hirsh
Utveckla lärares praktik och profession VAD, VARFÖR, HUR OCH AV VEM? 2021:6 – Slutrapport från FoU-programmet Lärares praktik och profession - 2021 -
Aktionsforskning i forsknings- och utvecklingsarbete. Att skala upp och skala ner på samma
gång.
Anette Olin, Åsa Hirsh, Anette Jahnke
Jahnke, A. (red.). Utveckla lärares praktik och profession. Vad, varför, hur och av vem? (2021:6, Slutrapport från FoU-programmet Lärares praktik och profession). Ifous. - 2021 -
Mapping and analysing reviews of research on teaching, 1980–2018, in Web of Science: An overview of a second-order research
topography
Henrik Roman, Daniel Sundberg, Åsa Hirsh, Eva Forsberg, Claes Nilholm
Review of Education - 2021 -
Context and Implications Document for: Mapping and analysing reviews of research on teaching, 1980-2018, in Web of Science: An overview of a second-order research
topography
H. Roman, D. Sundberg, Åsa Hirsh, E. Forsberg, C. Nilholm
Review of Education - 2021 -
Uppföljning och utvärdering som grund
för
undervisningsutveckling
Åsa Hirsh
Skolverkets lärportal - 2021 -
Att forma undervisning som möter elevernas
behov
Åsa Hirsh
Skolverkets lärportal - 2021 -
Variation i
bedömningsformer
Åsa Hirsh
Skolverkets lärportal, Specialpedagogik för lärande för gymnasieskolan, Modul: Strategier för undervisning och lärande, Del 4: Variation i bedömningsformer - 2021 -
Dokumenterad utveckling och utvecklande
dokumentation
Åsa Hirsh
Skolutveckling i teori och praktik. Hirsh, Å., & Olin A. (red.) - 2020 -
Bedömning och undervisningsutveckling - Hur hänger det
ihop?
Åsa Hirsh
Skolutveckling i teori och praktik. Hirsh, Å., & Olin, A. (red.) - 2020 -
Lärarcentrerad och elevcentrerad undervisning i samspel: Skolforskningsinstitutet sammanfattar och kommenterar, rapport
2020:02
Eva Bergman, Pontus Wallin, Åsa Hirsh
2020 -
Skolutveckling och systematiskt
kvalitetsarbete
Åsa Hirsh, Anette Olin
Skolutveckling i teori och praktik - 2020 -
Relationellt ledarskap i klassrummet - så skapas
magi
Åsa Hirsh
2020 -
When assessment is a constant companion: students’ experiences of instruction in an era of intensified assessment
focus
Åsa Hirsh
Nordic Journal of Studies in Educational Policy - 2020 -
”Både katederundervisning och elevcentrering
fungerar”
Eva Bergman, Åsa Hirsh, Camilo von Greiff
Dagens Nyheter - 2020 -
Vi kan inte ha det så
här
Anette Jahnke, Åsa Hirsh
Skola och Samhälle - 2020
Fler publikationer
Antalet publikationer som visas på denna sida är begränsat. Besök Göteborgs Universitets publikationsdatabas (GUP) för att söka efter fler publikationer.