Suzanne Lundvall
Om Suzanne Lundvall
Suzanne Lundvall är sedan den 1/9 2020 anställd som professor inom idrottsvetenskap inriktning skolämnet idrott och hälsa. Professuren ingår i den tre-åriga strategiska satsningen på skolämnet idrott och hälsa som utbildningsvetenskapliga fakulteten har beslutat. Som del i denna satsning har även en lektor med forskningstid motsvarande 50% knutits: Andreas Fröberg samt en doktorand Peter Wiklander. Inriktningen på den strategiska satsningen är att studera idrott och hälsa ut ett hållbarhetsperspektiv.
Suzanne är utbildad idrottslärare och har varit verksam som bl.a. lärarutbildare, och prefekt vid Gymnastik- och idrottshögskolan sedan 1992. Hon disputerade 2003 vid Stockholms universitet med avhandlingen Ett ämne i rörelse (A Subject in Motion). I avhandlingen undersöks hur och varför rörelsetraditioner förändras på ämneslärarutbildningen i idrott och hälsa mellan åren 1944 till1992. Avhandlingen har ett kulturhistoriskt och genusvetenskapligt perspektiv.
Suzanne har varit koordinator och projektledare för det fler- och tvärvetenskapliga projektet Skola-Idrott-Hälsa (SIH) som startade 2001, ett longitudinellt forskningsprojekt, vars övergripande syfte har varit att undersöka ungas fysiska status och upplevelse av hälsa samt skolämnet idrott och hälsa från såväl ett lärar- som elevperspektiv. Vidare har ungas attityder till och engagemang inom förenings- och spontanidrott, brett definierat, studerats över tid. SIH-projektet har genererat en rad avhandlingar och internationella artiklar.
Hennes mer specifika forskningsintressen berör praktiknära studier i och om lärprocesser i olika rörelsekulturer, inklusive friluftsliv. Därtill har hon genomfört en rad läroplansteoretiska studier med inriktning mot idrotts-, friluftslivs- och hälsodidaktik. Suzannes forskning har ofta ett socio-kulturellt kritiskt perspektiv, i vilket intersektionella aspekter kring exempelvis kön/genus och etnicitet/kulturell härkomst ingår. Utöver forskning om lärprocesser medverkar hon förnärvarande i forskningsprojektet Vägar till världstoppen, finansierat av Riksidrottsförbundet samt i det nationella regeringsuppdraget Modell för samverkan mellan högre utbildning och skolhuvudmän (ULF-projektet, Undervisning-Lärande-Forskning).
Suzanne är svensk representant i det internationella nätverket Féderation International Éducation Physique (FIEP) vilket bl.a. driver konferenser och studier inom ’quality physical education’. Hon ingår i forskningsgruppen SCoPE vid IKI samt medverkar kontinuerligt i ett antal internationella vetenskapliga kommittéer. Från januari 2021 kommer hon, utöver sin anställning vid IKI, ha en 20% anställning som professor II vid Høgskulen på Vestlandet i Norge, ett uppdrag som avser att ömsesidigt främja och bidra till den ämnesdidaktiska miljön vid IKI.
-
Gender Differences and Inequality? A 20-Year Retrospective Analysis Based on 39,980 Students' Perceptions of Physical Education in
Sweden
A. Jansson, G. B. Sundblad, Suzanne Lundvall, D. Bjaersholm, J. R. Norberg
Journal of Teaching in Physical Education - 2023 -
Physical Literacy in Europe: The Current State of Implementation in Research, Practice, and
Policy
Johannes Carl, Anna Bryant, Lowri Edwards, Gillian Bartle, Jens Erling Birch, Efstathios Christodoulides, Aruna Emeljanovas, Andreas Fröberg, Joseph Gandrieau, Barbara Gilic, Ivo Van Hilvoorde, Peter Holler, Teodora Iconomescu, Johannes Jaunig, Ida Laudanska-Krzeminska, Suzanne Lundvall, Kristine De Martelaer, João Martins, Brigita Miežienė, Maria Mendoza-Muñoz, Alexandre Mouton, Bogdan Sorin Olaru, Marcos Onofre, Iuliia Pavlova, Rose Marie Repond, Vassiliki Riga, Kasper Salin, Christophe Schnitzler, Damir Sekulic, Clemens Töpfer, Jana Vasickova, Günay Yildizer, Viviana Zito, Peter Bentsen, Nigel Green, Peter Elsborg
Journal of Exercise Science and Fitness - 2023 -
Vägar till världstoppen. En studie av svenska toppidrottares
karriärerfarenheter
Astrid Schubring, Karin Grahn, Pär Rylander, Suzanne Lundvall, Elin Bergström
2022 -
From individual to lifelong environmental processes: reframing health in physical education with the sustainable development
goals
Suzanne Lundvall, Andreas Fröberg
Sport, Education and Society - 2022 -
Searching for the alternative: A scoping review of empirical studies with holistic perspectives on health and implications for teaching physical
education
Petter Wiklander, Andreas Fröberg, Suzanne Lundvall
European Physical Education Review - 2022 -
Sustainable development competencies among more than 1100 certified physical education and health teachers in
Sweden
Andreas Fröberg, Petter Wiklander, Suzanne Lundvall
International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH) - 2022 -
120 år med Föreningen
GCI
Suzanne Lundvall
Idrott och hälsa - 2022 -
Föreningen GCI 120
år
Suzanne Lundvall, Barbro Carli, Ingrid Bergström
Årsskrift - 2022 -
Dancing as searching with Deleuze - a study of what students in physical education teacher education express and experience in creative dance
lessons
C. Engdahl, Suzanne Lundvall, D. Barker
Research in Dance Education - 2022 -
Sustainability-oriented learning in Physical education and Health (PEH)? A document analysis of the Swedish
syllabi
Andreas Fröberg, Petter Wiklander, Suzanne Lundvall
Curriculum Studies in Health and Physical Education - 2022 -
Hållbar utveckling - ett möjligt perspektivskifte för ämnet idrott och
hälsa?
Suzanne Lundvall, Andreas Fröberg, Petter Wiklander
Idrott och hälsa - 2022 -
Exploring the intersection between students' gender and migration background in relation to the equality of outcome in physical education in
Sweden
A. Jansson, G. B. Sundblad, Suzanne Lundvall, J. R. Norberg
Sport Education and Society - 2022 -
A new research project explores the contribution of physical education and health to the sustainable development agenda: the POSSIBILITY
project
Andreas Fröberg, Suzanne Lundvall, Petter Wiklander
Idrottsforum.org - 2022 -
Physical Education for Sustainable Development? Challenges and Possibilities for Rethinking and Reorientation of Pedagogical Strategies, content, and
practices
Suzanne Lundvall, Andreas Fröberg
European Conference on Educational Research (ECER) - 2022 -
Sustainable Development Goals Perspectives in Physical Education Teacher Education: An Analysis of Learning
Outcomes
Andreas Fröberg, Suzanne Lundvall
European Conference on Educational Research (ECER) - 2022 -
En workshop: Idrott och hälsas bidrag till Agenda 2030 och de globala målen för hållbar
utveckling
Andreas Fröberg, Suzanne Lundvall, Petter Wiklander
Svensk Förening för Beteende- och Samhällsvetenskaplig Idrottsforskning (2022) - årskonferens - 2022 -
Positioning physical education and health in education for sustainable
development
Suzanne Lundvall, Andreas Fröberg
Svensk Förening för Beteende- och Samhällsvetenskaplig Idrottsforskning (2022) - årskonferens - 2022 -
Skolämnet Idrott och hälsa och Agenda 2030? - En
forskningsöversikt
Andreas Fröberg, Suzanne Lundvall
Svensk Förening för Beteende- och Samhällsvetenskaplig Idrottsforskning (2022) - årskonferens - 2022 -
Sustainable Development Goals perspectives in physical education teacher education: An analysis of learning
outcomes
Andreas Fröberg, Suzanne Lundvall
International Association for Physical Education in Higher Education 2022 World Congress - 2022 -
The Distinct Role of Physical Education in the Context of Agenda 2030 and Sustainable Development Goals: An Explorative
Review
Andreas Fröberg, Suzanne Lundvall
The International Association for Physical Education in Higher Education 2022 World Congress - 2022 -
Sustainable development goals-oriented learning objectives and competencies in physical education teacher education: An analysis of learning
outcomes
Andreas Fröberg, Suzanne Lundvall
Sustainability - 2022 -
A Sustainable Swedish School Intervention with Extra Aerobic Exercise-Its Organization and Effects on Physical Fitness and Academic
Achievement
I. Seger, Suzanne Lundvall, A. Eklund, A. Jamshidpey, J. Takats, C. Stalman, A. Tiden, E. A. Andersson
Sustainability - 2022 -
Students’ perceived learning in physical education: variations across students’ gender and migration background in
Sweden
Alexander Jansson, Gunilla Brun Sundblad, Suzanne Lundvall, Daniel Bjärsholm, Johan R. Norberg
Sport, Education and Society - 2021 -
Stina
Ljunggren
Suzanne Lundvall
Svenskt kvinnobiografiskt lexikon - 2021 -
Elly
Löfstrand
Suzanne Lundvall
Svenskt kvinnobiografiskt lexikon - 2021 -
Free but not free-free’: teaching creative aspects of dance in physical education teacher
education
Christopher Engdahl , Suzanne Lundvall, Dean Barker
Physical Education and Sport Pedagogy - 2021 -
Environing as Embodied Experience—A Study of Outdoor Education as Part of Physical
Education
Suzanne Lundvall, Ninitha Maivorsdotter
Frontiers in Sports and Active Living - 2021 -
The distinct role of physical education in the context of Agenda 2030 and Sustainable Development Goals: An explorative review and suggestions for future work. A
summary
Andreas Fröberg, Suzanne Lundvall
Idrottsforum - 2021 -
The distinct role of physical education in the context of Agenda 2030 and Sustainable Development Goals: An explorative review and suggestions for future
work
Andreas Fröberg, Suzanne Lundvall
Sustainability - 2021 -
Physical literacy in Swedish physical education and health (PEH): what is (im)possible in becoming and being physically literate
(educated)?
Suzanne Lundvall, Göran Gerdin
Curriculum Studies in Health and Physical Education - 2021 -
To move on… – a comparative study of Swedish adolescents in a changing sport and leisure-time
landscape.
Suzanne Lundvall, Britta Thedin Jakobsson
European Journal for Sport and Society - 2021 -
Assessed movement competence through the lens of Bourdieu – a longitudinal study of a developed taste for sport, PE and physical
activity
Anna Tidén, Gunilla Brun Sundblad, Suzanne Lundvall
Physical Education and Sport Pedagogy - 2021 -
Learn, have fun and be healthy! an interview study of swedish teenagers’ views of participation in club
sport
B. T. Jakobsson, Suzanne Lundvall
International Journal of Environmental Research and Public Health - 2021 -
Physical education and health (PEH) for sustainability – encompassing an educational sustainability development
perspective
Suzanne Lundvall, Andreas Fröberg
International Association for Physical Education in Higher Education (AIESEP) conference 2021 - 2021 -
Building bridges between Physical Education Teacher Education (PETE) and school physical education and health (PEH) – examples from
Sweden
Suzanne Lundvall, Anna Tidén
Physical Education in University: Researches - Best Practices – Situation. Miroslav Bobrík, Branislav Antala, Robin Pělucha (red.) - 2020 -
Intervju med pionjären inom svensk ämnesdidaktisk forskning Claes Annerstedt:
- att ta ett ämnesdidaktiskt
ansvar
Suzanne Lundvall
Föreningen GCI:s årsskrift - 2020 -
Lärande av rörelseförmåga i idrott och hälsa ur ett praktikutvecklande perspektiv - recension av avhandling Heléne
Bergentoft
Suzanne Lundvall
Idrottsforum.org - 2020 -
Assessing Embodied Knowledge in Swedish PEH: the Influence of Physical
Literacy
Anna Tidén, Suzanne Lundvall
ICSSPE Bulletin - 2013