Studentutställning om översättning i gatugalleriet i sommar

För andra året i rad ställer studenterna på kandidatprogrammet i litterär gestaltning ut i gatugalleriet på Chalmersgatan. Utställningen tar avstamp i individuella översättningsprojekt och utgår från bland annat fotografier, chattkonversationer och Toni Morrisons debutroman.

Studenterna som nu avslutar sitt första år har ägnat vårterminen åt översättning. Kursansvarig Magdalena Sørensen berättar att studenterna har fått närma sig översättning från en mängd olika vinklar:

– De har gett sig i kast med översättning som historiskt fenomen, som samhällsfunktion, som läsning, som skrivande, som politisk handling, som samtal, som ett utforskande av språk och identitet. De har vänt och vridit på frågor som: går det att översätta tystnad? Gentemot vem eller vad ska översättningen vara lojal? Hur kan en feministisk eller antirasistisk översättningspraktik se ut?

Begränsade förutsättningar

Utbildningen i litterär gestaltning präglas av kollektivt arbete, men studenterna har under den här terminen även ägnat sig åt ett individuellt projekt där de själva valt vad och hur de översätter. Detta har resulterat i fjorton vitt skilda arbeten och delar av fem av dem finns nu utställda i gatugalleriet på Chalmersgatan.

Det som översatts i dessa fem arbeten är delar ur Toni Morrisons debutroman The Bluest Eye, Christina Dalchers dystopi VOX och Douglas Couplands roman The Gum Thief samt fotografier och chattkonversationer som förts på spanska.

– Förutsättningarna för att skapa utställningen har i år varit radikalt begränsade på grund av Coronapandemin. Studenterna har inte haft tillgång till verkstäder och inte kunnat vara på campus. Jag är väldigt glad att några av studenterna trots alla begränsningar och rådande situation nu visar utsnitt ur sina verk. Gatugalleriets tillgänglighet fick en särskild betydelse den här gången och jag tänker att det i detta extraordinära läge är minst lika viktigt och värdefullt som vanligt att hänge sig åt det utforskande och utmanande som konstnärligt skapande är. Och att dela det med världen, säger Magdalena Sørensen.

Utställningen hänger hela sommaren.

Medverkande:

Miranda Rönngren (The Bluest Eye/Det blåaste ögat av Toni Morrison)
Alexander Winter Lundqvist (The Gum Thief/Tuggummitjuven av Douglas Coupland)
Rebecka Svensson (Med läpparna ömma av sömn)
Tara Mahmoudi-Zadeh (VOX av Christina Dalcher)
Johanna Lernstedt Sjödin (Conversaciones en un estado de emergencia/Konversationer i ett undantagstillstånd)

Bild:
Ovan: utställningen i gatugalleriet på Chalmersgatan
Höger: porträtt på Magdalena Sørensen. Foto: Anna Lindberg