Nationalekonomer samlas i Göteborg

29-30 september samlas 120 i Sverige verksamma nationalekonomer på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet för att ta del av ny forskning och nätverka med varandra. Bredden på forskningsämnen som presenteras är stor: från hälsa, utveckling och migration till arbetsmarknad, utbildning och miljö.

Huvudtalare och årets pristagare av Assar Lindbeck-medaljen är Oskar Nordström Skans, professor i nationalekonomi vid Uppsala universitet.

Även Assar Lindbeck medverkar med presentationen "Hur avveckla hyreskontrollen?".

Konferensen avslutas med en öppen debatt om ekonomiska perspektiv på klimatfrågan: Vilka är de bästa strategierna för att drastiskt sänka utsläppen av klimatgaser globalt? Hur bör Sverige agera, såväl nationellt som internationellt? Medverkande är John Hassler, Astrid Kander, Thomas Sterner och Olof Johansson-Stenman. Debatten kommer att sändas live (via webben).

Mitesh Kataria, docent i nationalekonomi vid Göteborgs universitet och och ansvarig för arrangemanget, anser att konferensen är ett värdefullt forum för att möta kollegor och uppdatera sig på aktuell forskning.

– Jag tror vi kan vänta oss en stimulerande tillställning med högkvalitativa forskningspresentationer, säger Mitesh Kataria.

Ämneskonferensen hålls vartannat år. Huvudarrangör är Nationalekonomiska föreningen.