Kurs i ordboksarbetets ädla konst ledde till internationell konferens

Allahverdi Verdizade redigerar den webbaserade ordboken Wiktionary som hobby. Han ville lära sig mer om ordboksarbete och sökte kursen Lexikografi 7,5 hp vid Göteborgs universitet – ett beslut som skulle leda honom till en internationell konferens om digital lexikografi.
– Många kursdeltagare var doktorander eller yrkesverksamma lexikografer. Och så kommer jag där, jag som egentligen inte alls är det utan mest ville läsa kursen för skojs skull, säger Allahverdi.

Bild på Allahverdi Verdizade
Allahverdi Verdizade har gått kursen Lexikografi 7,5 hp vid Göteborgs universitet.

Wiktionary är en webbaserad ordbok där användarna tillsammans, på samma sätt som på Wikipedia, kan bidra till innehållet. Allahverdi började som en vanlig användare men upptäckte snart att ordboken behövde kompletteras på olika sätt.

– Jag tittade på hur andra hade gjort och lärde jag mig hur jag skulle utöka och redigera ordbokens innehåll. Det har jag hållit på med på fritiden i några år nu.

Efterhand växte intresset och han ville fördjupa sig i området.

– Jag tittade runt lite och såg att det faktiskt fanns en kurs i lexikografi på Göteborgs universitet och att man nu kunde läsa den på distans. Perfekt!

En inblick i lexikografiskt arbete

Kursen är nära kopplad till det ordboksarbete som under flera decennier har bedrivits vid Göteborgs universitet. Under kursen fick Allahverdi en teoretisk orientering i det han redan hade arbetat med länge, men kursen innehöll också många praktiska moment.

Vad gjorde ni under kursen?

–  Vi fick prova på att definiera ett antal begrepp, ge upplysningar om användningen av ord och skapa riktiga ordboksuppslag. Vi fick också ta oss an ord som kan uppfattas som problematiska och svåra att förklara på ett rättvisande sätt, så som ”funktionsnedsättning”. Det finns många olika sätt att beskriva ett och samma ord på: ett sätt kanske är mer neutralt, något är mer högtravande och ett annat kanske rentav är nedsättande.

En annan uppgift under kursen var att titta i skönlitterära texter och notera vilka ord som skulle vara intressanta att ta med i en ordbok. Allahverdi menar att de två momenten tillsammans gav en bra bild av hur lexikografiskt arbete kan se ut mer konkret.

– Ja, det var väldigt roligt! Sedan kom ju den stora slutuppgiften och då fick man välja lite mera fritt.

Antagen till internationell konferens

Tidigt under kursen fick studenterna veta att slutuppgiften kunde förberedas för att bli en framtida publikation. Ett förslag var att man kunde försöka få sin text antagen på konferensen eLex 2021, i Tjeckien.

– Många kursdeltagare var doktorander eller yrkesverksamma lexikografer. Och så kommer jag där som egentligen inte alls är det, utan mest läste kursen för skojs skull, säger Alahverdi och ler. Men jag blev inspirerad och tyckte det lät kul. Det kändes som att det jag gjorde blev ännu mer relevant när det fanns en chans att andra utanför kursen skulle kunna läsa det jag skrev.

Och du blev antagen?

– Ja, precis. Jag omarbetade texten, skickade in den och efter en process med referee-granskning av internationella ordboksforskare fick jag grönt ljus att presentera på konferensen.

Vad handlade din slutuppgift om?

– Kortfattat kan man säga att jag jämförde Wiktionary på svenska och på engelska, strukturellt. Jag har ju hållit på med Wiktionary i flera år men det finns inte så mycket forskning om ordboken, trots att det kanske är det största lexikografiska projektet i modern tid.

”Den vanliga internetanvändaren skulle få ut mycket av kursen”

En lexikografikurs kan tyckas smal och Allahverdi håller med om att den naturliga målgruppen är de som från början intresserar sig för språk. Men han tror att det finns många andra som skulle ha nytta av kursen.

– Hobbylexikografer som jag. De som redigerar Wiktionary eller bidrar till folkmun.se, synonymer.se eller slangopedia.se är fler än vad man kan tro! Sedan tror jag att den vanliga internetanvändaren skulle få ut mycket av kursen. Alla har ju någon gång slagit upp ord där, säger Allahverdi och fortsätter:

– Du kanske undrar varför ett ord du hört en massa gånger inte finns med i ordboken. Eller varför en ordbok beskriver eller kanske till och med varnar för ett ord. Kursen ger en inblick i resurser som många använder väldigt mycket och väldigt ofta.

Text: Sven Lindström