Institutionen för kemi och molekylärbiologi i media

Nedan hittar du ett urval av artiklar och inslag när våra forskare medverkar i media.

Stora framsteg i att bota hjärntumörer - Professor Leif Eriksson
Tillsammans med franska kollegor har Professor Leif Eriksson lyckats att ta fram en metod som har förmågan att ta död på den aggressiva hjärntumören glioblastom. Genom att blockera vissa funktioner i cellerna med en införd molekyl dör cancern av stress.

Minskade hälsorisker med ny epoxiplast - Professor emerita Kristina Luthman
Epoxiplaster som används inom industrin ger upphov till svår kontaktallergi. Nu har forskare vid Göteborgs universitet tagit fram en ny sorts epoxiplast som är mycket mindre allergiframkallande och som är baserat på förnyelsebart material. Den nya plasten som framställs ur vanligt socker är inte baserad på bisfenol-A.

2022

Aktivt kol kan ge luktfria blöjor - Dr. Isabelle Simonsson, Universitetslektor Zareen Abbas
Aktivt kol används i köksfläkten för att få bort matos. En ny avhandling från Göteborgs universitet visar att aktivt kol även skulle kunna ta bort kisslukt i blöjor. Experiment med luktmolekylen para-kresol visar att aktivt kol som till stor del innehåller kolvarianten grafen kan binda kvar lukten i stället för att den flyger ut i luften.