Göteborgs universitet

20 års forskningssamarbete mellan Sverige och Rwanda

I mars 2023 bjöd University of Rwanda och Sveriges Ambassad in forskare, teamleaders, diplomater och andra intressenter till Kigali för att fira 20 år av forskningssamarbete mellan Sverige och Rwanda. Evenemanget ägde rum under tre dagar på Kigali Conference and Exhibition Village (KCEV).

Huvudsyftet med evenemanget var att fira framgångarna genom det långa partnerskapet mellan Sverige och Rwanda och att ytterligare stärka samarbetet.

Under det tre dagar långa programmet deltog forskare och rektorer från svenska universitet och University of Rwanda, diplomater och andra intressenter. Några av de teman som behandlades var:

• Effekterna av forskningssamarbetet på den socioekonomiska transformationen i Rwanda;
  • Hälso- och biovetenskaplig forskning - tidigare, nuvarande och framtida perspektiv;
  • Genus inom vetenskap och ledarskap för att transformera institutioner;
  • Social sammanhållning efter folkmordet på tutsierna 1994;
  • Ekonomin, utvecklingen och integrationen i Rwanda;
  • Jordbruk, klimatförändringar och livsmedelssäkerhet i Rwanda.

Ett antal nätverksaktiviteter och möten med sikte på framtida samarbete anordnades också för rektorerna och delegationscheferna från Sverige och Rwanda.

Gunilla Blomqvist Sköldberg och Gustav Aldén Rudd, representerade Institutionen för globala studier och talade om 20 år av samarbete mellan institutionen och Center for Conflict Management (CCM).