Vanliga frågor om att studera Fysik

Här hittar du vanliga frågor och svar om utbildningen i fysik.

Vad är behörighetskravet för att komma in på fysikprogrammet?

Grundläggande behörighet + Fysik B, Kemi A, Matematik E. Eller: Fysik 2, Kemi 1, Matematik 4

Är det svårt att studera fysik?

Fysik är ett krävande program där du lär dig lösa komplexa problem med hjälp av experiment och matematik. Du behöver vara beredd på en utmaning och lägga ner en god del tid på plugget.

Vad är skillnaden mellan fysikutbildningen på Chalmers och Göteborgs universitet?

Oavsett om du väljer att läsa Kandidatprogrammet i fysik vid Göteborgs universitet eller civilingenjörsprogrammet Teknisk fysik vid Chalmers, kommer du att få en utbildning som gör dig eftertraktad på arbetsmarknaden. Utbildningarna skiljer sig något åt, men har också många gemensamma delar. En av de stora fördelarna med att läsa fysik i Göteborg, är just den starka kopplingen mellan lärosätena. Studenterna vistas i samma lokaler, lärarna undervisar på båda lärosäten och forskningen bedrivs i nära samverkan. På så sätt får du ta del av det bästa av två världar.

Skillnaderna är framför allt att Chalmers har mer av veckan schemalagd och fler teknikorienterade kurser medans du på fysikprogrammet vid Göteborgs universitet styr din tid mer själv samt har större möjlighet att fördjupa dig i de grundläggande fysikämnena. På Göteborgs universitet har du fler timmar till förfogande för självstudier och mer frihet i planeringen av det egna arbetet. Studentgruppen är också större på Chalmers. Räkna dock med att båda utbildningarna kräver minst 40 timmars arbetsinsats per vecka.

Studenter från de båda programmen läser några kurser tillsammans i årskurs tre. Årskurs 4 och 5 (masternivån) är helt gemensamma för den som väljer ett masterprogram i fysik.

Vilket program på GU bör jag välja om jag vill lära mig mer om rymden?

Vi har inget kandidatprogram i astronomi på Göteborgs universitet men med en kandidatexamen i Fysik får du en mycket bra grund för att gå vidare till masternivå där du bland annat kan fördjupa dig inom ämnet rymden. Du kan på Institutionen för fysik även läsa en rad bildningskurser på kvällstid inom astronomi som endast kräver grundläggande behörighet.

Kan jag åka på utbyte under min studietid?

För studenter på naturvetenskapliga fakulteten finns mycket goda möjligheter till utbyte. Vi har utbytesavtal med universitet över hela världen och studenter som vill läsa en period utomlands kan ofta få stipendier och behöver inte heller betala studieavgift.

Hur ser en vecka ut på fysikprogrammet?

Du studerar 40 timmar i veckan. 40 procent av veckan består av schemalagd undervisning i form av föreläsningar, övningar och laborationer. Resterande tid förväntas du ägna åt att läsa, tänka och lösa problem. Det finns gott om plats att plugga i lokalerna på Campus Johanneberg så många studenter väljer att sitta tillsammans och lösa uppgifter med kurskamrater. Under de första två åren läser du en god del matematik parallellt med fysiken. Fysiken innehåller teoretiska och experimentella moment. Tredje året fördjupar du dina kunskaper inom statistisk fysik, atom- och molekylfysik, fasta tillståndets fysik samt relativitetsteori. Utbildningen avslutas med ett examensarbete.

Fler frågor? Kontakta studievägledare: johanna.giske@physics.gu.se

Hitta våra fysikutbildningar här

Läs om vad du kan jobba med efter utbildningen i fysik här

fysik