Göteborgs universitet
Interiör FysikLek
Foto: Malin Arensson

FysikLek

FysikLek är en upplevelse om kraft och rörelse, balans, tyngdpunkt och jämvikt. Här får de unga besökarna följa med på spännande experiment och lära sig mer om fysik på ett lekfullt sätt. FysikLeks verksamhet under hösten 2023 vänder sig till elever i grundskolans årskurs 2–4 och i gymnasiet. Anmälan öppnar 1 juni!

Balanserande spikar
Foto: Carolina Svensson

Så går besöket till

• Vi träffas på andra våningen utanför FysikLeks lokaler på Kemigården 1. Gå in bakom det stora äpplet och följ FysikLeks skyltar till våning 2.
  • Vi tar emot er och introducerar er för expedition-Mundus och spännande, lärorika och lekfulla experiment.
  • Efter en gemensam avslutning åker ni tillbaka till skolan.
  • Om ni har matsäck med er finns möjlighet att äta denna i enklare lokaler.

Anmälan för besök

Du som är lärare i grundskolans årskurs 2-4 eller i gymnasiet kan anmäla din klass till ett besök hos FysikLek, via anmälningslänkarna nedan.

Besöken på FysikLek är kostnadsfria. Vi har inte möjlighet att ta emot besök av privatpersoner eller anordna studiebesök utöver våra bokningsbara tider.

Vetenskapsfestivalen

Under Vetenskapsfestivalen 2024 kommer FysikLek vara öppet och erbjuda besök för skolklasser under 16:e, 17:e samt 18:e april.

Läs mer här

Kurs hösten 2024 för dig som arbetar i förskolan

Tillsammans med Navet Science center i Borås erbjuder vi hösten 2024 en kurs, Fysik och teknik i förskolan, på 7,5 högskolepoäng.

Fokus ligger på fysikaliska fenomen och tekniska tillämpningar som förekommer i förskolans vardag. Kursen innehåller ett antal fysiska träffar där experimentella och undersökande workshops ingår. Någon eller några av dessa tillfällen äger rum på Navet Science center i Borås, de övriga i Göteborg. Dessutom har vi träffar via Zoom.

Kursen startar i september 2024 och går på kvartsfart. Anmälan till kursen öppnar under våren på antagning.se.

FysikLek interiör
Foto: Malin Arensson

Kontakt

Om du har frågor om FysikLek eller vill bidra till projektet, är du välkommen att kontakta:

• Magnus Karlsteen, docent vid institutionen för fysik på Chalmers och ansvarig för FysikLeks verksamhet.​
  • Jonas Enger​, lektor vid Göteborgs universitet och pedagogiskt ansvarig för FysikLek.
  • Anne-Sofie Mårtensson, lektor vid Göteborgs universitet.

Hitta hit

FysikLek är ett samarbete mellan Chalmers tekniska högskola och Göteborgs universitet.

Våra lokaler ligger i Origo-huset, campus Johanneberg, Kemigården 1.