Bild
Tillsammans är vi starka – flerspråkig muralmålning Hjällbo
Tillsammans är vi starka – flerspråkig muralmålning Hjällbo
Foto: Johan Järlehed
Länkstig

Segregationens språk: tvärvetenskapliga perspektiv på rumslig, social och symbolisk uppdelning i städer

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projektets storlek
17 984 876
Projekttid
2024 - 2029
Projektägare
Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi

Kort beskrivning

Den här forskningsmiljön tar ett nytt grepp om ett gammalt problem. Forskargruppen menar att den segregation som präglar våra städer inte bara är rumslig och socioekonomisk utan också språklig och symbolisk. Hur vi umgås (eller inte umgås) med andra människor och grupper, och hur vi ser på och värderar varandra beror till stor del på hur vi pratar. Det handlar både om vilket språk vi talar och om hur vi talar, vilket bland annat styrs av geografi samt vår klass- och könstillhörighet. Språket förmedlar våra tankar, känslor och handlingar, det skapar, återskapar och utmanar gränser, identiteter och maktstrukturer. Forskningsmiljöns syfte är därför att undersöka och förklara språkets roll i segregationen. Utan denna förståelse riskerar de samhälleliga åtgärder som idag sätts in för att motverka segregationen att slå fel.

Syftet med den här forskningsmiljön är att undersöka språkets och språkens roll i segregationen på fyra sätt:

  • genom att analysera hur samtalet om segregation har sett ut och förändrats inom svensk politik och i media de senaste femtio åren
  • genom att studera de områdesbaserade anti-segregationsprogram som Göteborgs stad har utvecklat och hur de inom ramen för dessa hanterar de boendes flerspråkighet
  • genom att studera hur segregation materialiseras i språk- och designval på skyltar och i namngivning av nya bostadsområden
  • samt hur invånare i både socioekonomiskt förfördelade och privilegierade områden i Göteborg uppfattar det offentliga samtalet om segregation och sin egen roll i denna, liksom hur de upplever sin språkliga omgivning.   

Deltagare

Johan Järlehed (PI), Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi vid Göteborgs universitet

Helena Holgersson, Institutionen för kulturvetenskaper vid Göteborgs universitet

Maria LöfdahlInstitutet för språk och folkminnen

Nazem TahvilzadehInstitutionen för samhällsvetenskaper vid Södertörns högskola

Daniel WojahnInstitutionen för kultur och lärande vid Södertörns högskola