kvinnor som arbetar i vården
Foto: Sahlgrenska universitetssjukhuset

PCC@Work – Ett personcentrerat arbetssätt i hälso- och sjukvård och omsorg: hur påverkas personalens arbetsrelaterade hälsa och arbetstillfredsställelse?

Forskningsprojekt

Kort beskrivning

Forskningsprojektet PCC@Work har som övergripande syfte att följa, beskriva och utvärdera hur tillämpning av ett personcentrerat arbetssätt i hälso- och sjukvård och omsorg påverkar personalens arbetsrelaterade hälsa och arbetstillfredsställelse. Projektet applicerar flera olika metoder och involverar personal inom sjukhus, primär- och kommunal vård och omsorg.

Bakgrund

Svårigheter att behålla och rekrytera utbildad personal är en stor utmaning för svensk hälso- och sjukvård och omsorg. Etisk stress, hög arbetsbelastning och missnöje med arbetssituationen har resulterat i hög sjukfrånvaro och stor personalomsättning. Personcentrerad vård baseras på en handlingsetik och innebär ömsesidig respekt och ett samskapande (partnerskap) mellan personal och personer i behov av hälso- och sjukvård och omsorg (ofta också med familj och närstående). Ett personcentrerat arbetssätt betonar och understödjer personalens strävan att göra gott för personer i behov av hälso- och sjukvård och omsorg och arbetskamrater. Det har också potential att förändra den psykosociala arbetsmiljön för personal inom hälso- och sjukvård och omsorg.

Syfte

Forskningsprojektet PCC@Work har som övergripande syfte att följa, beskriva och utvärdera hur tillämpning av ett personcentrerat arbetssätt i hälso- och sjukvård och omsorg påverkar personalens arbetsrelaterade hälsa och arbetstillfredsställelse. Projektet syftar också till att utforska personalens upplevelser av deras arbetsrelaterade hälsa och arbetstillfredsställelse i relation till att tillämpa ett personcentrerat arbetssätt.

Metoder

Projektet tillämpar olika studietyper och metoder som epidemiologiska kartläggande och longitudinella studier samt kvalitativa studier för att generera en bred och fördjupad kunskap.

Förväntat resultat

Att optimera arbetsmiljön för personal inom hälso- och sjukvård och omsorg är avgörande för att de ska stanna kvar i yrket och för att säkerställa vårdens och omsorgens kvalitet. Personcentrerad vård kan vara en viktig komponent för effektiv förändring av personalens arbetsmiljö. Detta projekt förväntas generera kunskap om hållbara arbetsvillkor inom svensk hälso- och sjukvård och omsorg, vilket kommer att vara till nytta både för det vetenskapliga samhället och för samhället i stort.

Forskare

Andreas Fors
Gunnel Hensing
Monica Bertilsson
Malin Axelsson
Cornelia Van Diepen
Qarin Lood
Angela Bångsbo

Doktorand: Kristoffer Gustavsson

Detta projekt är affilierat med GPCC

Publikationer

Gustavsson K, Van Diepen C, Fors A, Axelsson M, Bertilsson M, Hensing G. Healthcare professionals’ experiences of job satisfaction when providing person-centred care: a systematic review of qualitative studies. BMJ Open. 2023 Jun 9;13(6):e071178. doi: 10.1136/bmjopen-2022-071178.

Van Diepen C, Fors A, Bertilsson M, Axelsson M, Ekman I, Hensing G.
How the current non-significant effects of person-centred care on nurses' outcomes could be abated by the WE-CARE roadmap enablers: A discursive paper. Nurs Open. 2023 Apr;10(4):2044-2052. doi: 10.1002/nop2.1500.

Van Diepen C, Fors A, Ekman I, Bertilsson M, Hensing G. Associations between person-centred care and job strain, stress of conscience, and intent to leave among hospital personnel. J Clin Nurs. 2022 Mar;31(5-6):612-622. doi: 10.1111/jocn.15919.

Van Diepen C, Fors A, Ekman I, Hensing G. Association between person-centred care and healthcare providers´ job satisfaction and work-related health: a scoping review. BMJ Open. 2020 Dec 7;10(12):e042658. doi: 10.1136/bmjopen-2020-042658.