Syrisk-ortodoxa kyrkan i Sverige 50 år

Kultur & språk

Syrisk-ortodoxa kyrkan har funnits i Sverige i över 50 år och mycket har förändrats under denna tid, men det finns även delar som varit mer stabila. Under seminariet lyfter vi fram hur dessa förändringar sett ut och vad som ligger bakom förändringarna. Vi talar om var kyrkan befinner sig just nu och tar upp frågan om vart den är på väg. Detta kommer också att jämföras med vad som skett och sker i kyrkan i Nederländerna.

Seminarium
10 maj 2024
Renströmsgatan 6, Humanisten, Göteborgs universitet, sal C350

Alla är välkomna! Vi bjuder på kaffe efteråt.
Arrangör
Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion tillsammans med Lunds universitet och Uppsala universitet.

Med utgångspunkt i ett forskningsprojekt om Syrisk-ortodoxa kyrkan i Sverige samtalar vi tillsammans med den nederländske ärkebiskopen Mor Polycarpus Augin Aydin om dessa teman. Med grund i resultaten från forskningsprojektet presenteras också delar av en animerad video som mediebolaget Esprits producerar.

MEDVERKANDE

• Biskop, fil. dr Mor Polycarpus Augin Aydin, ärkebiskop i Nederländerna