Inbjudan till Pressfrihetens Dag 2024.

Pressfrihetens Dag 2024 - Vad ska ingå i public service-uppdraget?

Samhälle & ekonomi

Fira Pressfrihetens Dag med oss den 3 maj. Kom, lyssna och tyck till om vad som ska ingå i public service-uppdraget under nästa tillståndsperiod, 2026-2033. Alla är välkomna, anmälan krävs!

Seminarium
3 maj 2024
ALC-salen, JMG, Seminariegatan 1B
Kostnadsfritt
Sista anmälningsdag
30 april 2024

Arrangör
Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Vänföreningen till Stiftelsen Torgny Segerstedts Minne och Gaudium, studentförening vid JMG, Göteborgs universitet, med stöd av Pressbyrån.
Anmälan är stängd.

Fira Pressfrihetens Dag med oss den 3 maj!

För tredje året i rad uppmärksammar vi Pressfrihetens Dag på Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) vid Göteborgs universitet. Det gör vi tillsammans med Vänföreningen till Stiftelsen Torgny Segerstedts Minne och JMG:s studentförening Gaudium samt med stöd av Pressbyrån.

Årets tema är framtidens public service – vad ska ingå i uppdraget efter 2026?

Snart presenterar en parlamentarisk kommitté en utredning med förslag om vad som ska ingå i uppdraget under nästa tillståndsperiod, 2026-2033. Samtidigt genomför Föreningen Oberoende Public service, som engagerat personer med lång erfarenhet inom bland annat kulturpolitik, radio och tv, en parallell utredning kring, som man säger, ”det som regeringens utredare inte vill eller får undersöka”.

På Pressfrihetens Dag på JMG samtalar Lars Leijonborg (L), en av den parlamentariska kommitténs ledamöter, med Christina Jutterström, Föreningen Oberoende Public Service.

På programmet (prel.) står även:

Ett förbjudet yttrande

Får man säga vad man vill om historien? Regeringen vill göra det brottsligt att under vissa omständigheter förneka att Förintelsen har ägt rum. Men vilken typ av uttalanden är det egentligen som kan komma att förbjudas? Och vilka konsekvenser för det fria samtalet skulle ett sådant förbud kunna få? Medverkande: Christer Mattsson, föreståndare Segerstedtinstitutet vid Göteborgs universitet, och Håkan Boström, ledarskribent GP.

Folklistan – vad var det som hände? Räcker det att vara kändis?

Sara Skyttedal och Jan Emanuel har fått ett mycket stort genomslag i medierna sedan de offentliggjorde att de ställer upp i valet till EU-parlamentet i juni 2024 med Folklistan. Vad de testar i EU-valet den 9 juni är: räcker det att bara vara influencer? Eller kändis som man sa tidigare.
Är Folklistan början på en ny folkrörelse?
På scenen: Emanuel Karlsten, journalist, debattör och sociala medier-expert.Hur gick det till? Samtal mellan Emanuel Karlsten, journalist debattör och sociala medier-expert.

Moderator Kristian Wedel, journalist GP.

Börja med att fika!

Före seminariet bjuder Pressbyrån på fika från klockan 15:00, så kom gärna en stund innan!

Välkommen! OBS! Seminariet är kostnadsfritt, men obligatorisk föranmälan senast den 30 april. Klicka här för att registrera dig.