Mjukvarukvalitetsäkring och testning
Quality Assurance and Testing
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen är obligatorisk inom Software Engineering and Management, masterprogram (N2SOF).
Kursen kan ingå i följande program:
- Computer Science, masterprogram (N2COS)
- Game Design & Technology, masterprogram (N2GDT)
Kursen ges även som fristående kurs vid Göteborgs Universitet.
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
För behörighet till kursen krävs minst en kandidatexamen inom Software Engineering, programvaruteknik, datavetenskap, datalogi, informationsteknik, informationssystem eller motsvarande. Dessutom krävs avklarade kurser i:
- Programmering (t.ex. DIT042 Objektorienterad programmering, DIT012 Imperativ programmering med grundläggande objektorientering, DIT143 Funktionell programmering eller motsvarande),
- Praktiskt projekt inom systemutveckling eller mjukvaruutveckling (t.ex. DIT212 Objektorienterat programmeringsprojekt, DIT543 Software Engineering Project).
Följande kunskapsnivå i Engelska krävs: Engelska 6/Engelska nivå 2 eller motsvarande från ett erkänt internationellt test, t.ex. TOEFL, IELTS.
Innehåll
Kursen behandlar följande innehåll:
- Definitioner av kvalitetssäkring av programvara, kvalitetsattribut, mjukvarumått och modeller inom kvalitetshantering, intern kvalitet och extern kvalitet;
- Definitioner och skillnader mellan mjukvaruverifiering och valideringsmetoder;
- Definitioner och praktisk tillämpning av tekniker och metoder för testning av programvara relaterade till testplanering, design, utförande och analys.
Kursen förbereder studenterna att arbeta som kvalitets- eller testingenjörer (eller chefer) i programvaruutvecklingsorganisationer.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- Förklara grundläggande begrepp inom mjukvarukvalitet (t.ex. intern / extern kvalitet, liksom kvalitet vid användning) och kvalitetssäkringsmodeller
- Beskriva hur hållbarhet kan betraktas som ett kvalitetsattribut hos mjukvaruprodukter
- Redogöra för och förklara definitioner och aktiviteter relaterade till mjukvarutestning, såsom fel, felnivåer vid testning och testautomatisering
- Förklara nuvarande trender i forskning om mjukvarukvalitet och testning (t.ex. teststabilitet, sökbaserad programvarutestning)
- Förklara skillnaden mellan mjukvaruverifiering och mjukvaruvalidering
- Namnge och beskriva olika testtekniker och tillvägagångssätt, såsom mutationstest, automatiserad testprioritering, testfallgenerering, utforskande test etc
- Förklara "continuous integration" och relatera det till mjukvaruutvecklingsprocesser
Färdigheter och förmåga
- Definiera metrik som krävs för att övervaka och analysera olika kvalitetsattribut för programvaruprodukter
- Mäta mjukvaruprodukternas kvalitet baserat på data från utvecklingsmiljöer och verktyg
- Förklara och implementera testaktiviteter i samband med olika testnivåer (t.ex. system-, integrations- eller enhetsnivåtester)
- Definiera och implementera en testplan eller ett testomfång baserat på kvalitetsmål
- Utforma lämpliga och meningsfulla tester
- Tillämpa automatiserade testtekniker på realistiska exempel med relevanta verktyg (t.ex. automatiserad regressionstestning på kontinuerliga integrationsledningar)
- Använda automatiserade system för att mäta kvalitet av mjukvaruprodukter baserat på data från moderna utvecklingsverktyg
- Använda moderna verktyg för visualisering av trender av mjukvarukvaliten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Värdera vikten av mjukvarukvalité i relation till tids- och kostnadsbild för moderna mjukvaruprojekt
- Bedöma kvaliteten av testuppsättningar med hjälp av programvaru artefakter (t.ex. exekveringsloggar, testskript, historik över testkörningar)
- Relatera mjukvarukvalitet till samhällsliga aspekter av mjukvarutveckling
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Kursen består av föreläsningar där teori förklaras samt praktiska inlämningar som fokusera på användningen av testverktyg och metoder för att möjliggöra kostnadseffektiv testning.
Undervisningsspråk: engelska
Examinationsformer
Kursen bedöms genom en skriftlig rapport och en individuell skriftligsalstenta. Rapporten betygsätts individuellt.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet
Betyg
Delkurser
- Rapport, 3 hp
Betygsskala: Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3) och Underkänd (U)
Delkursen är en rapport som baseras på statistiska analyser för att utvärdera avvägningar mellan olika tekniker inom mjukvarukvalitet. Delkursen syftar till att examinera studenternas praktiska kunskaper som ges i kursen.
- Skriftlig salstentamen, 4,5 hp
Betygsskala: Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3) och Underkänd (U)
Delkursen består av en salstentamen som innehåller både teoretiska och praktiska frågor. Frågorna syftar till att examinera studenternas kunskap om definitioner och relevant forskning inom området.
På kursen ges något av betygen Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3) och Underkänd (U).
För att få godkänt på kursen måste samtliga obligatoriska moment vara godkända. För att få ett högre betyg än godkänt så krävs ett högre viktat genomsnitt på de obligatoriska momenten.
Kursvärdering
Kursen utvärderas genom möten, både under och efter kursen, mellan lärare och studentrepresentanter. Ett anonymt skriftligt frågeformulär skickas även ut till studenterna efter kursens slut. Resultaten av utvärderingarna används för att förbättra kursinnehållet och som indikation till vilka delar som skulle kunna läggas till, tas bort, förbättras eller ändras.
Övriga föreskrifter
Kursen är samläst med Chalmers.
Kursen ersätter kursen DIT847, 7,5 hp. Den här kursen kan inte ingå i en examen som innehåller DIT847. Den kan inte heller ingå i en examen som bygger på en annan examen där DIT847 ingår.