Hälsoekonomi: utgångspunkter, tillämpningsområden och metodik

Kurs
MPH222
Avancerad nivå
15 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Dag
Studieort
Göteborg
Undervisningsform
Undervisningsspråk
Engelska
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-20357
Ansökan stängd

Kort om kursen

Kursen består av två huvudsakliga delar: mikroekonomiska analyser av folkhälsopolicyer och teorier och metoder som används för att analysera effektivitet och kostnadseffektivitet av interventioner, policy och regleringar inom folkhälsoområdet.

Om utbildningen

Kursens första del introducerar grundläggande koncept inom mikroekonomi och hur dessa kan tillämpas för att förstå och analysera hälsobeteende, sjukvård och folkhälsopolicy, såsom: teorier om efterfrågan och utbud och marknadsjämvikter, produktion av sjukvård och folkhälsoprogram, finansiering av hälso- och sjukvård, negativ urval och moral hazard, samt ekonomiska analyser av läkemedelsmarknaden och innovationsfrågor. Genomgående så kommer teorier presenteras med fokus på hur de kan tillämpas för att analysera folkhälsofrågor och policys.

Den andra delen av kursen fokuserar på metoder för utvärdering av folkhälsoprogram och policys både vad gäller generell effektivitet (t.ex. effekter på visst hälsobeteende eller tillstånd) och kostnadseffektivitet. Då interventioner inom folkhälsoområdet ofta genomförs utan kontrollerade randomiserade studier så kommer särskild vikt att läggas på hur och under vilka omständigheter det är möjligt att dra kausala slutsatser om effekterna av en intervention. Metoder för att beräkna kostnadseffektiviteten av program och interventioner kommer att fokusera på grundläggande hälsoekonomisk utvärderingsmetod och sätt att identifiera, mäta, och värdera kostnader, hälsoutfall och nytta, samt relationen mellan kostnader och nytta.

Metoder för att analysera och förstå osäkerheten i resultat från utvärderingar kommer också att vara en viktig del. Slutligen kommer den andra delen av kursen också att innehålla teorier och olika perspektiv (ekonomiska, etiska, och fördelningspolitiska) på hur resultat från utvärderingar och kostnadseffektivitetsberäkningar kan användas som underlag för beslutsfattande och prioriteringsarbete inom såväl hälso- och sjukvården som i folkhälsoarbete i stort.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Kandidatexamen eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng inom ett hälso- eller samhällsvetenskapligt område samt Engelska B/Engelska 6 eller motsvarande kunskaper verifierade genom IELTS eller TOEFL test. Från och med VT25 gäller följande krav: Behörig att antas till kursen är den som har yrkesexamen/kandidatexamen om minst 180 högskolepoäng inom något av områdena hälsovetenskap, samhällsvetenskap, naturvetenskap, ekonomiska vetenskaper, humaniora eller ingenjörsvetenskap samt betyg Godkänd/E i Engelska B/Engelska 6.

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.