Kursplan

Fysioterapi, Fördjupning Intensivvård

Advanced Course in Intensive Care Physiotherapy

Kurs
FYS063
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer (Format: GU 20XX/XXXX)
GU 2024/55
Ikraftträdandedatum
2025-01-01
Beslutsdatum
2024-10-28
Gäller från termin
Vårterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

Betygsskala

Tvågradig skala

Kursens moduler

Fysioterapi, Fördjupning Intensivvård , 7,5 högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs på avancerad nivå.

Huvudområde med fördjupning

SAFIY Fysioterapi - A1N Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För tillträde till utbildningen krävs kandidatexamen i sjukgymnastik/fysioterapi om 180 högskolepoäng varav examensarbete på 15 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen.

Innehåll

Kursen är en vidareutbildning i fysioterapi inom intensivvård med särskilt fokus på respiration. Kursen innehåller teoretisk och praktisk fördjupning i fysioterapeutiska mät och behandlingsmetoder samt dess förklaringsmodeller i en intensivvårdskontext. Den innehåller även fysiologi, patofysiologi, diagnostik och medicinsk behandling. Vidare ingår analys och värdering av teorier och begrepp inom fysioterapeutisk intensivvård.

Mål

Kunskap och förståelse

  • visa på fördjupad kunskap i fysioterapi inom intensivvård och närliggande ämnen såsom fysiologi, patofysiologi, diagnostik, medicinsk behandling, postoperativ vård och traumavård.
  • förstå och redogöra för ventilatorbehandling och dess specifika inställningar (mode) 
  • visa på fördjupad kunskap om utvärderingsmetoder inom intensivvård såsom
    • blodgaser 
    • radiologi 
    • ultraljud 
    • lungauskultation
  • redogöra för mentala och fysiska konsekvenser av intensivvård. 


Färdighet och förmåga

  • söka, sammanställa och analysera litteratur med relevans för fysioterapi inom intensivvård. 
  • förklara, diskutera och selektera mät- och behandlingsmetoder relevanta för fysioterapi inom intensivvård. 
  • analysera, bedöma och hantera komplexa fysioterapeutiska problem och frågeställningar inom intensivvård. 
  • bedöma behov av, genomföra och utvärdera effekt av
    • olika typer av andningsträning med och utan hjälpmedel 
    • non-invasiv ventilation 
    • högflödesoxygen 
    • hostmaskin 
    • (tidig) mobilisering 
    • buklägesvändning 


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt och systematiskt analysera och värdera olika teorier och begrepp, relevanta för fysioterapi inom intensivvård, samt kunna presentera och diskutera dessa i ett fördjupningsarbete. 
  • reflektera över intensivvårdsspecifika frågor såsom avslutande av behandling under intensivvård, vård vid organdonation och traumavård. 
  • reflektera över fysioterapeutens roll i IVA-teamet. 
  • normkritiskt reflektera över professionellt förhållningssätt samt identifiera och diskutera situationer där genus, åldersrelaterade samt etniska aspekter kan spela roll för bemötande och behandling. 
  • identifiera och diskutera etiska frågeställningar samt hållbarhets och mångfaldsaspekter relaterat till klinisk praxis och utifrån patientens och patientgruppens situation. 
  • i dialog med andra, visa ett reflekterat förhållningssätt till egna och andras värderingar, prioriteringar samt val av perspektiv 
  • identifiera och konkretisera eget behov av ytterligare kunskap samt ta ansvar för egen kunskapsutveckling i ett livslångt lärande.

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsfokuserad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning. Detta innehåll utgör även kursens huvudsakliga fokus.

Former för undervisning

Distanskurs med två fysiska dagar på campus (obligatoriska) och resterande undervisning på distans via digitala verktyg. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, teoretiska samt praktiska seminarier, självstudier och grupparbete. Krav på tillgång till dator, webbkamera och internetuppkoppling.

Undervisningsspråk: Svenska

Undervisning kan i vissa moment komma att ske på engelska.

Examinationsformer

För godkänt betyg i kursen krävs närvaro och aktivt deltagande i tre seminarier och en godkänd skriftlig fördjupningsuppgift. Komplettering medges på skriftlig/muntlig examination enligt överenskommelse med kursansvarig. Frånvaro tas igen genom kompletterande uppgift enligt överenskommelse med kursansvarig. Frånvaro vid examinerande moment kan komma att ersättas med annan examinationsform efter examinators bedömning.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Studenterna ges möjlighet att utvärdera kursen anonymt i samband med kursens slut. Kursutvärdering sker skriftligt med hjälp av ett digitalt kursvärderingsverktyg via Göteborgs universitets lärplattform, samt muntligt i dialog med studenterna. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna och publiceras på Göteborgs universitets lärplattform.

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.